Vuodesta 2018 tulee fitnekselle herkullinen

Varmasti jokainen fysiikkalajeja seuraava muistaa kuinka viime vuonna suomalaiselle kehonrakennukselle povattiin vuodelle 2018 hautajaisia. Toinen keskustelua aiheuttanut laji oli fitness. Tänä vuonna keskustelua tuskin tulevat aiheuttamaan fysiikkalajien karsiminen vaan pikeeminkin päinvastoin niiden kasvava määrä.

Moni on povannut pahimman fitnessbuumin olevan jo takanapäin, mutta fitnesskilpailujen kasvava määrä viestii jotain aivan toista. Vuosi 2018 tuo mukanaan kolme kilpailua Helsinkiin, Lahden tutun fitneksen -superviikonlopun ja uudeksi body -kaupungiksi tulee pyrkimään tänä vuonna vanhojen tuttujen lisäksi Espoo. Joku luuli, että fysiikkalajien hämmentävin asia on arvostelukriteerit, mutta ainakin tänä vuonna se tulee ehdottomasti olemaan kilpailujen kirjo.

Kuva ifbb.com

Fysiikkaljeissa voi kilpailla Suomessa 2.3-4.3 Fitness Helsingissä GoExpossa. Nämä karkelot ovat pyörineen Messukeskuksessa jo vuodesta 2014 lähtien. Messukeskuksessa fysiikkalajit kulkevat seuraavilla nimillä: Fitness (open, teen and moms), Bikini, Sport Model, Figure ja Mens Physique.  Fitness Helsingin lisäksi Helsingissä nähdään myös suuremmalle yleisölle tutumpi Fitness Classic  21.-22.4, jossa Suomen Fitnessurheily ry tuo lavalle ensimmäistä kertaa myös wellness fitness -sarjan! Kolmas fysiikkalajien kilpailu tänä vuonna Helsingissä tulee olemaan Suomen kehonrakennusliiton SM-kilpailut Kulttuuritalolla 15.9.2018.

Espoossa puolestaan kisataan fysiikkalajeissa 16.9. Näiden kisojen taustalla on PCA Finland joka on todella onnistunut kätkemään kisoista kaiken olennaisen, mutta jäsenmaksut ovat kyllä hyvin selkeästi esillä. 😉 Tässä kohtaa on aika kaivaa popcornit esille! Osa aikaisempina vuosina IFBB alaisuudessa kisaanneista kisaajista jo on ilmoittanut siirtyvänsä tänä vuonna PCA:n alaisuuteen ja tästä seuraa tietenkin draamaa. Kilpailu on alkanut ja tällä kertaa kilpailua ei tulla käymään kisaajien välillä vaan markkinaosuuksilla.

Isoimmat fitness -kisat Suomessa tullaan jälleen näkemään Lahdessa Nordic Fitness Expo 5-7.10, jossa nähdään myös Ben Weider Legacy Cup. Expo uudistuksena minkäänlaisia karsintoja ennen itse SM -kisoja ei tulla näkemään, eli SM-kisoihin tulevat osallistumaan kaikki lavalle kipuavat.

Herkullista vuotta 2018 kaikille body -faneille!

 

Vastaukset Q&A

Linda_Paldanius_vastauksia

Sydän vai järki?

-Minäkään en ole niin pöljä, että luottaisin omaan järkeeni. 😀 Eli vastaus on ehdottomasti SYDÄN <3

 

Lempinimesi?

-Limppu ja Tintu.

 

Mikä sinusta piti tulla isona kun olit lapsi?

-Tarjoilija, eli tavallaan elän unelmaani keskimäärin kerran viikossa!

 

Vaikutat sosiaalisessa mediassa hyvinkin energiseltä. Mistä löydät energiaa kiireiseen arkeen ja mitkä on sun tärpit muille jaettavaksi?

-Omien energioiden takana on ehdottomasti elämänasenteeni. Valittajan elämässä kaikki on aina raskaampaa ja kateellisuudella et pääse mihinkään.

 

Miten rentoudut parhaiten nollaan viikon meiningit?

-Rakastan lukemista. Toisinaan saatan maata sängyssä koko päivän lukien jotakin mielenkiintoista kirjaa makuuhaavoja uhaten.

 

Kun on olemassa kaikenlaisia jauheita/juomia, mitä ns. tavallinen mutta tavoitteellisesti treenava tarvitsee?

-Erilaiset latausjuomat voivat olla todellinen väsyneen treenin pelastus. Myös aminohapoista voi olla hyötyä, mikäli ruokailuvälit venyvät yli nelituntisiksi. Erilaiset proteiinijauheet ovat myös hyödyllisiä kiireisen arjen keskellä.

 

Kuinka usein vaihdat saliohjelmaa?

-Mitä? En ole noudattanut mitään tiettyä saliohjelmaa enää vuosiin. Olen käynyt salilla kohta kahdeksan vuotta. Vuosien varrella treeneihin on muodostunut hyväksi havaittu runko. Toisinaan treenaan tavoitteellisemmin esim. kyykkyä, ja toisinaan taas eteen tulee kausia jolloin kyykky tuntuu pakkopullalle ja ainut asia joka kiinnostaa on penkkaus. Pullaa ei ole pakko syödä, joten muokkaan treenejäni sen mukaan mikä tuntuu hyvälle, eli treenaan paljon kroppaani kuunnellen. Noudatan kropan kuuntelusta huolimatta hyvin orjallisesti useamman vuoden samana pysynyttä treenijakoani. Oma treeniohjelmani on kolmijakoinen.

 

Tai kuinka usein se olisi hyvä vaihtaa?

-Silloin kun sinusta itsestäsi siltä tuntuu. Jokainen on yksilö, joten mitään yleispätevää aikaväliä en voi sanoa. Tärkeintä on, että ohjelma motivoi sinua. Vanhaa ohjelmaa ei kannata suoraan nakata roskiin, mikäli jonkun liikkeen kanssa on ongelmia. Ks. seuraava kysymys.

 

Mistä löytyisi uusia hyviä ideoita liikkeisiin? Tuntuu, että helposti jää tekemään niitä tuttuja ja turvallisia eikä usein vaihdakkaan ohjelmaa.

-Esimerkiksi kyykkyä ja penkkiä voi tehdä todella monella eri tavalla. Kyykyssä voit vaihdella askeleen leveyden lisäksi myös syvyyttä. Sama juttu pätee myös penkkiin: sotilaspenkki, kapea ote jne. Näiden lisäksi saat moneen liikkeeseen aivan uuden tuntuman muuttamalla toistoalueita. Alkuviikosta voit kyykätä esimerkiksi kapealla jalkojen asennolla toistoalueilla 5-6 ja loppuviikosta leveällä jalkojen asennolla toistoalueilla 8-12.

 

Lemppari liikkeet sallilla tällä hetkellä?

-Riippuu paljon päivästä ja kuukautiskierrosta 😀 Nyt olen ollut todella innostunut treenaamaan kyykkyä erilaisilla variaatioilla.

 

Mikä on parasta elämässäsi tällä hetkellä?

-Oma tila – olen tällä hetkellä todella onnellinen minimaalisessa asunnossani. Pitkästä aikaa kaikki myös perheen sisällä on todella hyvin. Suoraan sanottuna on myös ihanan stressitöntä elää yksin. On ihanaa mennä töiden jälkeen salille tai olla menemättä. Ainakaan vielä en kaipaa töiden jälkeen päiväkotiin juoksentelua. 😉

 

Kerro joku unelma minkä haluaisit toteuttaa?

Edellisessä Q&A:ssa vastasin kesäpaikkani ikuisuusremontin valmistumiseen ja taidan olla edelleen samoilla linjoilla. Olisi mahtavaa viettää joku kesä hyttysten syötävänä entisöidyn kesämökin päärakennusta ihaillen.

 

Kiinnostaako tuo wellnes sarja yhtään?

-Kiinnostaa! Moni on kuitenkin ikävä kyllä ymmärtänyt tämän uuden tulokkaan hiukan väärin. Esimerkiksi itselläni ei ole mitään asiaa näihin karkeloihin. Maailmalla tässä lajissa pärjätäkseen kilpailijalla on oltava todella rajut koivet. Pelkkä perse ei riitä. Laji ei ole tarkoitettu niille kilpailijoille jotka eivät ole koskaan päässeet kireiksi edes bikinissä. Mielestäni tämän uutuuden pariin voivat hakeutua kovakuntoiset bodyfitness -kilpailijat. Yhdelläkään bikinin narulla ei tällä lavalla tee yhtään mitään. Voitto ei tietenkään ole kaikkien kilpailijoiden tavoite saatika sitten kansainvälisestä menestyksestä puhumattakaan…

 

Millä salilla käyt nyt?

-Töölö Gymillä ja Sörnäisten Fitness24seven.

 

Käytätkö itse paljon Jodelia? Mitkä on lempikanavat siellä?

-Lähinnä luen, eli kommentoin äärimmäisen harvoin. Kommentin saatan heittää, mikäli jokin juttu menee todella tunteisiin kuten esimerkiksi liian räikeät valheet 😀 Kanavat joita seuraan ovat: @kallio, @kuntosali, @Fitness, @snapjuorut ja @blogijuorut. Pakko sanoa kahdesta viimeisestä, että näille kanaville kommenttia heittävillä on usein aika paha olla. 😉

 

Moikka Linda! Päiväsi noin kalorit ja mikä avuksi minulle kun selluliitti on niin perkele en tiukassa näissä hevosen jaloissa?? Harrastan reipasta lenkkeilyä n. 6 kertaa vko ja salia 4xvko sekä välillä sisäpyörää yms hyötyliikuntaa. Syön monipuolisen terveellisesti, yhdellä herkkupäivällä vko. Kaikkea on koitettu juuriharjasta lähtien 😀 kiitos?!

-Päiväni kalorit ovat noin 2000. Lenkkeily on aika huono tapa polttaa rasvaa, ehkäpä sinun kannattaisi tehdä esim. kolme kertaa viikossa HIIT -treeniä ja pitää lenkkeilyä lähinnä tapana liikkua paikasta toiseen. Tässä kohtaa olisin kyllä kovasti kaivannut vielä tietoja siitä miten paljon kulutat mm. töissä, eli millaista työtä teet? Esimerkiksi itse kävelen 5-6 km työmatkoja 4-5 kertaa viikossa (reippaasti), mutta en laskisi tätä niinkään kuluttavaksi urheiluksi. Esimerkiksi oman työpäiväni kulutus on aikalailla nollatasoa. En kipua töissä lainkaan rappusia ja kävelen työpaikallani todella vähän. Teen seisomatyötä jossa fyysinen kuluttavuus on hyvin vähäistä. Isoin tekijä jonka avulla selluliitti sulatetaan hevosenkin jaloista on ikävä kyllä ruokailu. Kerran viikossa toteutettava herkkupäivä kannattaa ainakin heti kärkeen muuttaa yhteen herkkuun, esim. 1 pulla. Itse jättäisin painonpudotustavoitteissa herkuttelun kokonaan pois ja laskisin päivän makrot. Paino ei putoa ja selluliitti karisee hitaasti mikäli ravinnosta saatava energiamäärä ei putoa alle kulutuksen. Nyt vaan katsot, että monipuolisuuden varjolla ruokavalioon ei tule esim. liikaa rasvaa?