Suoliston salaisuus

Syy siihen miksi olen kahdessa edellisessä postauksessani käsitellyt enemmän ja vähemmän mm. ulosteen koostumusta, johtuu viime viikolla lukemastani kirjasta nimeltä: Suoliston salaisuus. Kirja on nuoren saksalaisen Guilia Endersin Bestselleri. Heti alkuun on pakko sanoa, että näin esteettisyyttä arvostavana lukijana: “Kirjan kansi ja kuvitus ovat kamalaa katsottavaa”. Mutta mitä sisältöön tulee, on se ihan priima kamaa!

DSC01398

En ole pitkään aikaan innostunut mistään kirjasta yhtä paljon. Kirja käsittelee nimensä mukaisesti suolistoa. Aihe ei ehkä kuulosta siltä kaikista mielenkiintoisimmalta, mutta voi kuinka väärässä voitkaan olla. Kirjaa lukiessa minulle tulee mieleen lapsena suosimaani piirretty nimeltä: Olipa kerran elämä. Jos minulla olisi lapsia pakottaisin heidän todennäköisesti kuuntelemaan iltasatuna tätä suoliston salaisuus tarinaa.

Tätä tositarina kirjaa suosittelen lämpimästi (erityisesti noin niin kuin kasvattaja mielessä) kaikille pienten lasten vanhemmille. Mikään kasvatus opus tämä ei ole, mutta tarjoaa kirja todella hyviä herättäviä ajatuksia lapsen ravintoon liittyvistä seikoista. Esim. Miten voit vaikuttaa ravinnolla mahdollisten allergioiden syntyyn. Asioita käsitellään pintaraapaisuna, joten super helppolukuista tekstiä!

DSC01394

Erityisesti luku jossa käsitellään sitä miten bakteerit voivat lihottaa, laittaa miettimään tulevaisuuden dieettejä. Tiedän, että osa firmoista tarjoaa jo nyt jotain mm. elimistön happamuuden kanssa kikkailun saralla, jotain?? Mutta jatkossa tullaan varmasti keskittymään yhä enemmän suoliston bakteerikantaan. Mitä ruoka-aineita kyseisen henkilön kannattaa suosia ja mitä ruoka-aineita kyseinen ihminen pystyy parhaiten hyödyntämään. Suoliston bakteerikanta on meillä kaikilla erilainen. Yksi mielenkiintoinen pointti tähän bakteerikannan hyödyntämiseen liittyen kuuluu mm. näin:

“Ylipainoisia ihmisiä tutkittaessa on havaittu, että heidän suolistoflooransa on ylipäänsä yksinkertaisempi ja että tietyt bakteeriryhmät ovat siinä yliedustettuina, etenkin ne, jotka osallistuvat hiilihydraattien aineenvaihduntaa.”

Mikä ihmeen fruktoosi -intoleranssi?

Ruokailu tuntuu olevan päivä päivältä haastavampaa. Tämän päivän trendikkäimmät ruoka-aineallergiat ovat ehdottomasti laktoosi -intoleranssia ja keliakia, eli gluteenittomuus. Ehkä on siis aika esitellä suuremmalle yleisölle tuntemattomampi elintarvikeintoleranssi nimeltä fruktoosi -intoleranssi.

Koska valkoinen sokeri on vaarallisempaa kuin ydinjäte, makeutetaan tuotteita keinotekoisilla makeutusaineilla. Makeutusaineista löytyy myös niitä luonnollisempia vaihtoehtoja, kuten hedelmäsokeria eli fruktoosia. Mutta mitäs pahaa muka hedelmäsokerissa on? Hedelmät on terveellisiä! Niin, mutta….

“Jahvat tulloo ja helemat paukkuu!”

Kas näin! Todella luonnollista siis. Joulukuussahan kasvaa ihan niin kuin luonnostaan aika mehukkaita appelsiineja täällä Suomessa hankien keskeltä. Ja tässä piileekin hedelmäsokerin ongelma. Yhden sukupolven aikana ihmiselimistön täytyy sopeutua ravintoon, jota ei ole nautittu yhtä suuria määriä moneen miljoonaan vuoteen. Ennen hedelmiä ei syöty talvelle lainkaan ja nyt yhden smoothien aikana voit helposti tankata kehoosi yhden omenan, päärynän, appelsiinin ja banaanin. Ja mikä parasta, maha ei tullut edes täyteen ja jaksat helposti herkutella hetken päästä vähän lisää terveellisiä hedelmiä. Vuoden ympäri tietenkin!

Tämä yhden sukupolven aikana tapahtuva sopeutuminen selittää usein miksi meitä nykyään pierettää, ihan kaikki!

Ja vaikka ei pierettäisi voi makeutusaineilla helposti huijata omaa kehoa:

Hyvin monissa marketeista ja pikaruokapaikoista saatavissa salaatinkastikkeissa on tätä nykyä fruktoosi-glukoosi-siirappia. Tutkimukset osoittavat, että tämä siirappi tyrehdyttää tietyn kylläisyyshormonin, leptiinin, tuotantoa myös sellaisilla ihmisillä, joilla ei ole fruktoosi-intoleranssia. Paljon pidempään pitää kylläisenä yhtä paljon kaloreita sisältävä salaatti, joissa on itse tehtyä etikka-öljy- tai jogurttipohjaista kastiketta.

-Suoliston salaisuus, Giulia Enders-

Mutta palataanpa siihen fruktoosi -intoleranssiin. Fruktoosin yliannostus aiheuttaa elimistössämme yksinkertaistettuna seuraavanlaisen prosessin: ylijäämäfruktoosi lähetetään sellaisenaan (eli käsittelemättömänä) paksusuolen suolistoflooraan, joka aiheuttaa epämiellyttäviä vaivoja.

Syitä:

  1. Soluissaan on normaalia vähemmän fruktoosin käsittelyyn tarvittavia entsyymejä.
  2. Fruktoosi voi väkevöityä soluissa ja näin ollen häiritä muita prosesseja.
  3. Imeytymisongelmat
    1. suoliston seinämässä puutteellinen määrä fruktoorin kuljettamiseen tarvittavien GLUT-5-kuljetusproteiineja
    2. kuljetusjetuskanavien vähyys
    3. kuljetuskanavien ylikuormittuminen

Eli muista kohtuus! Syö maitotuotteita juuri sen verran kun perse kestää ja gluteenin mahdollisia jäämiä ei todennäköisesti tarvitse vältellä muiden kuin keliaakikkojen. Hedelmät ovat terveellisiä, mutta ei välttämättä ole järkevää korvata suurinta osaa päivittäisestä hiilihydraattien saannista hedelmillä. Hedelmien kanssa kannattaa olla erityisen tarkka etenkin dieetillä, jolloin hiilihydraattien saanti on rajoitettua. Koska? Vastaus löytyy glykogeenivarastoista, joita tyhjennämme mm. treenatessamme.

_MG_4688 (2)Tiedän että lukijoissa on paljon lääkäriopiskelijoita, joten kommenttiboksi laulamaan 😀