Tämänhetkinen ruokavalioni

Toivepostauksena ajattelin vähän valoittaa tämänhetkistä ruokavaliotani. Toisaalta tässä ruokavalion valoituksessa ei sinällään ole mitään järkeä… Ehkä nämä ruokavalioasiat ovat vähän sama kuin verotiedot 😉

image

Eli ihan heti aluksi haluaisin muistuttaa, että jokainen meistä on yksilö. Isoimman painopisteen haluaisin laittaa sille faktalle, että olen kilpaillut aika hiljattain. Olen siis edelleen reversellä ja olen nyt edelleen pyrkinyt järjestelmällisesti nostamaan energiansaantiani.

Kisadieetin jälkeen on ruokavalion kanssa oltava äärimmäisen tarkka. Kaloreiden nosto pitää tehdä maltillisesti, mikä on tarkoittanut omalla kohdallani esim. 20 g hiilihydraattia lisää per. päivän annos ja seuraava vastaava nosto viikon kuluttua. Itse olen syönyt (ainakin omasta mielestä) tällä offilla luvattoman vähän shaibaa. Olen kyllä nauttinut elämästä ja ruuasta, mutta olen kyllä yrittänyt olla myös järkevä. Tämä luvattoman vähäinen shaiban määrä on kyllä palkinnut ja voin aidosti sanoa, että olen todella tyytyväinen tämän hetken kuntooni. Energiansaantiani kerkeän vielä hyvin nostamaan ennen seuraavaa kisadieettiä 😀 Seuraavaan dieetin olin ajatellut aloittaa touko-kesäkuussa.

Suhteet voidaan karkeasti jakaa näin:

Proteiinia 30%

Hiilihydraatteja 50%

Rasvaa 20%

Kaloreita tästä setistä kertyy rapiat 2100kcal (+kaikki ohi syödyt ruuat :D)

Etenkin naisten on vielä suhteellisen helppoa toteuttaa tällaista vähärasvaista ruokavaliota. Isoilla miehillä kuten kehonrakentajilla ei tämän tyyppinen runko oikein toimi. 5000 – 6000 kcal josta 50% on hiilihydraattia, kuulostaa kyllä ihan kamalalle! Eli isojen poikien on yleensä pakko ottaa energiaa rasvoista. Ja taas, muista yksilölliset erot! Oma kroppani tykkää todella paljon hiilareista 😀

image

20% rasvoja ruokavaliossa on todella vähän. Eli matala rasvojen määrä ruokavaliossa tarkoittaa tarkkaan suunniteltua hiilihydraattien ja proteiinien mm. ajoitusta, määrää, laatua. Lisäksi esim. omega 3-kapseleille on pakko laittaa todella paljon painoarvo. Itse syön joka päivä 4 kpl. Ja HUOM! En suosittele ketään kopioimaan ruokavaliota näiden tietojen perusteella! Mutta laitetaanpa varoitteluista huolimatta vielä pituus eli 162 cm ja paino 56 kg. Eli

that’s me, enjoy!

Kauanko kestää palautua kisadieetistä?

Kisadieetistä palautuminen ei tarkoita vain kuntosalilla sarjapainojen palauttamista tai nostamista. Väkisinkin käy niin, että sarjapainoja on pakko laskea (edes vähän) kun keho alkaa olla tarpeeksi kuiva. Suomeksi sanottuna siis tarpeeksi alhaisissa rasvoissa. Alhaisissa rasvoissa treenaaminen lisää loukkaantumisriskiä ja ei ehkä ole kaikista järkevintä lähteä tekemään niitä ennätys rautoja juuri ennen kisalavoja. Toki poikkeuksia on!

 

Sarjapainojen palauttelun lisäksi, eli kehon lisäksi pitäisi palauttaa myös mieli. Jokainen kisalavoilla pyörähtänyt tietää mitä tarkoittaa pohjaton nälkä. Nälkä ei yksinkertaisesti lopu syömällä. Jotenkin tuntuu siltä, että jengi on pikkuhiljaa alkanut ymmärtää reversen merkityksen osana kisadieetistä palautumista. Ikävä puoli tässä maltillisessa kaloreiden hiissauksessa on jälleen se pohjaton nälkä. Usein näläntunne on jopa kovempi kisojen jälkeen kuin itse kisadieetillä.

normal_DSC_8500-6

 

Olen kisannut viimeksi noin kolme kuukautta sitten Unkarin MM-kisoissa ja vasta nyt minulla on ns. normaali olo. Itse asiassa maanantaina minulla oli totaalilepo salista ja näin ollen kulutus treenipäivään verrattuna oli huomattavasti alhaisempi. Tämä tekemättömyys vai pitäisikö sanoa kuluttamattomuus johti siihen, että en yksinkertaisesti saanut ängettyä tämän hetkisen ruokavalion kaikkia hiilareita vatsalaukkuuni. Puoli kymmeneltä lopetin tahtojen taistelun ja siirryin ruokapöydästä hikoilun sijaan sänkyyn hikoilemaan. Tiistaina meininki olikin jo hyvin eri  ja ruoka maistui, koska pääsin myös purkamaan osan tästä ruuan tuomasta energiasta salille. Ja ai niin! Olen alkanut myös hikoilemaan! 😀 Kisadieetillä hiki on niin samperin tiukassa!

 

800_6234

Mielen kanssa ei tarvitse tehdä töitä kisadieetin jälkeen vain ruokailun saralla. Offilla pitäisi osata rauhoittaa treenejä ja keskittyä kulutuksen sijaan mm. tekniikoihin. Treenityylin muuttamisen lisäksi pitäisi osata myös pysyä pois sieltä salilta ja muuttuvan peilikuvan kanssa pitää olla armollinen. Kisadieetin jälkeen peilistä katsoo maailman surkein rääpäle, johon pitäisi saada taas lisää lihaa. Ikävä kyllä se liha ei siihen tikkuun tartu ihan hetkessä… Eli näin noin kolme kuukauden jälkeen katson itseäni edelleen hämmentyneenä peilistä ja kysyn:

“Missä mun lihat on?!?”

Otsikon enemmän ja vähemmän retoriseen kysymykseen vastaan 4-6 kuukautta :O