Lopeta kisaaminen ja hanki lapsia!

Nyt kirjoitan sellaisesta aiheesta, jolla kerjään verta nenästäni. Toisaalta kehossani vallitsee tällä hetkellä jo valmiiksi messevä raudanpuute, joten muutama tippa nokasta ei tunnu enää missään.

Aihe ei ole kilpirauhanen vaan toinen fitness-suosikki, eli häiriintynyt hormonitoiminta. Faktahan on se, että jokaisen fitnesslajeissa kilpailevan naisen kuukautiskierto on häiriintynyt ja suoranaisesti rikki. Onko kukaan kuitenkaan koskaan huomannut, että naisen kuukautiskierto on rikki läpi naisen elämän.

Ainakin itse olin teini-ikäisenä ensimmäisiä kuukautisia odotellessa siinä uskossa, että kuukautiset tulevat kerran kuussa ja vuodon pituus on tyypillisesti 3-5 päivää. Huomasin kuitenkin jo heti ensimmäisten kohdalla, että tämä väitä on ihan hevonkukkua. Olen vahvasti sitä mieltä että joku olisi voinut heti alkuun varoittaa: “Nämä rättitalkoot tulevat aiheuttamaan huolta koko aikuisiän”.

Omat kuukautiset alkoivat kaveriporukkani viimeisenä. Kovasti uhkailtiin että mikäli kuukautiset eivät ole alkaneet yhdeksännen luokan loppuun mennässä, et ole normaali. Voi sitä juhlan määrää kun minusta viimein ysiluokalla tuli normaali. Juhlin ihan turhaan, koska en tiennyt että reilun kymmenen vuoden päästä tuosta hetkestä minusta tulisi taas epänormaali.

24 -vuotiaana olin vaihtunut e-pillerit minipillereihin ja tadaa kuukautiset loppuivat. Sinällään tämä ei ole mikään uutinen, koska tämän kyseisen valmisteen kanssa kuukautisten epäsäännöllisyys on ihan normaalia 😀 Homma meni epänormaaliksi vasta kun aloin kilpailla bikinifitneksessä.

0839ee4c67f6b4778b0b51c916aabc5e

Omat kaikki neljä kisadieettiäni ovat menneet tutulla kaavalla. Kaava on ollut hyvin yksinkertainen. Kun aloitan kisadieetin kuukautiseni loppuvat tyyliin samana päivänä ja kun dieetti loppuu, vuoto jatkuu ihan normaalisti heti seuraavana kuukautena. Tätä kaavaa ei ole rikkonut se, onko minulla ollut pudotettava -7 kg vai -15 kg. Eli täten olen todistanut ainakin vääräksi väittämän jonka mukaan kuukautiset loppuvat fitnesskilpailijalla kun kehon rasvat tippuvat alle normaaliin. +15 kg kisapainon päälle tarkoitti +30 rasvaprosenttia ja silti ne menkat loppuivat heti kun kuulin sanan dieetti ( eli toisin sanottuna stressi 😉 ). Ja veikkaan, että tuona vuonna isoin stressitekijä ei suinkaan ollut kisadieetti…

Tämä kuulostaa ihan järkevältä, mikäli olet nainen. Nainen tietää, miten omaelämä kohdulla on, koska sen toimintaan ohjailee sellainen sekopää kuin naisen mieli. Parhaat keinot sotkea oma hormonitoiminta ovat stressi ja ehkäisyvalmisteet, ei suinkaan kisadieetti.

Itselleni kuukautiset tulevat edelleen jonkinlaisena shokkina. Ja miksi, koska niissä ei ole ikinä mitään järkeä! On upeaa huomata kuinka aikuinen nainen voi olla aivan huolissaan omasta terveydentilastaan ja luulla esimerkiksi mystistä oireiluaan kupaksi ja seitsemäksi muuksi sukupuolitaudiksi tai vähintään aivokasvaimeksi. Huimaus, ripulointi, kaikki mahdolliset kivut missä tahansa ja jne. Kaikki mahdolliset poikkeavat ruumiintoiminnot tai ongelmat juontavat yleensä juurensa lopulta kuukautisiin.

Postauksen aiheena ei suinkaan ole väittää, että alhaisella rasvaprosentilla ei olisi mitään vaikutusta hormonitoimintaan niin naisilla kuin miehillä. Haluan vain muistuttaa, että jokainen on yksilö. Keho on myös erikoinen työkalu jota voi muokata samaan tapaan kuin mieltä. Kaikkeen tottuu ja monessa jutussa voi kehittyä. Tiedän monta kisaajaa joilla on ollut jopa kisapäivänä kuukautiset ja olihan syksyllä yksi mimmi jopa lavalla raskaana! 🙂 Fitness ei siis tänäkään vuonna pilannut elämääni. Mutta käy silti meidän kaikkien yleisen hyvinvoinnin nimissä kuitenkin kirjoittamassa kommenttiboksiin “Lopeta kisaaminen ja hanki lapsia”.

p.s odotan innolla vaihdevuosia 😀

Kisojen jälkeen maistuu vain herkut

Tämä on kolmas vuosi putkeen kun taon päähän reversen etuja. Kisojen jälkeen annan itselleni luvan herkutella muutaman päivän. Sen olen todellakin ansainnut! Tämä ansaitseminen jää kuitenkin helposti päälle. Vaikka järki sanoo ei, sydän sanoo todellakin! Herkut tiskiin ja leukaluut töihin!

nfe2016-4349

Kisoista on nyt kulunut kolme päivää ja reversestä ei voida vielä puhua. Tänäänkin suuhun on eksynyt dieettin makrojen päälle yksi Flapjack ja pari extra pakettia einesriisipuuroa. Ja en myöskään ole vielä pystynyt unohtamaan Fasupaloja ja näin ollen TADAA! Extraa tuli reippaasti yli 1000 kcal. Eli ruokailut eivät todellakaan menneet vieläkään oppikirjojen reverse esimerkkien mukaan. Historia toistaa jälleen itseään!

Ruokailusta en kuitenkaan ole ottanut mitään isompaa stressiä, koska kroppa tuntuu toimivan todella hyvin. Olo on sellainen kun en olisi ihan loppuun palanut. Vaikka olo on jotakuinkin normaali tai oikeastaan niin normaali kuin se minun tapauksessani voi ikinä olla 😀 Ei se kroppa kuitenkaan ihan normaali olotiloissa vielä ole. Ruoan ahtamisen seurauksena treenit ovat kulkenut hyvin, mutta palautuminen lähellä nollaa. Tänään tein jalat aamupäivällä ja takareidet olivat vieläkin ihan uskomattomassa pumpissa hierontapöydällä, neljä tuntia myöhemmin.

Myöskin olen sitä mieltä, että ei normaalia ajatella sei kalaa hyvän makuisena, kun on järsinyt näitä valkoisia jääkalikoita tolkuttomia määriä viimeisen 20 viikon aikana. Okei, olen toki näyttänyt oikeasti seitille mikroa ennen ateriointia… Mutta jotenkin musta tuntuu, että lihasta suoli menee ihan mutkalle. Mutta karkkia ja jäätelöä mun elimistö käsittelee hyvin 😀 Tää ei kyllä oo mitenkään päin järkevää 😀

14699712_10154557975441250_56035540_n

Oma reverse vinkkini kisaajille on aina ollut, että hanki kisojen jälkeen mahdollisimman paljon tekemistä. Kannattaa sopia ihan sikana kuvauksia, koska kukaan ei halua olla kuvissa pallonaamana. Toisaalta aika kakka vinkki! Esimerkiksi eilen viimeistelin illan kokonaisella Ben & Jerry jäätelöllä ja tänä aamuna olin klo:8.30 Gazoz.fi kuvauksissa. 😀

14658389_10154557743856250_1315395380_n