Kärsitkö ummetuksesta?

Itse en, mutta ajattelin että joku fittarin lukijoista saattaa kärsiä 😀 Idea ummetukseen pureutumiseen on syntynyt taas lukemastani kirjallisuudesta. Olen nimittäin taas lukenut suolisto kirjoja 😀 Tällä kertaa lukuelämyksiä minulle tarjoili Paula Heinosen kirja nimeltä: Vihdoinkin hyvä olo.

Mutta ennen ummetus vinkkejä voisimme selvittää kaikkien huulilla vallinneeseen ikuisuus kysymykseen vastauksen. Eli mistä ne kuuluisat kananmunapierut syntyvät? Vastaus piilee rikissä. Rikkiä löytyy mm. kaaleista, kuivatuista hedelmistä ja pavuista. Vaikka kyseiset hajupommit ovat myrkkyä kanssaeläjille ja mahdollisesti myös itselle, ovat ne äärimmäisen tärkeässä roolissa osana terveyttä. Suolistomme bakteerit käyttävät rikkiä hyväkseen ja valitettavasti synnyttävät tämän prosessin sivutuotteena näitä kananmuna pieruja 😀

 

Vinkkejä ummetuksen hoitoon:

Juo tarpeeksi vettä (min. 1,5-2 litraa per. päivä)

Sano ei ylensyönnille

Pureskele huolellisesti

Suosi kuituja

Liikunta

Säännöllinen ulostusrutiini

Magnesiumin puute?

Vältä rasvaista ja pullamössö ruokaa

Liikaa juustoa tai maitoa? (suosi hapanmaitotuotteita)

Hyvät rasvat kunniaan (esim. kylmäpuristettu oliiviöljy, siemenet, pähkinät)

Aloita aamu viherjuomalla (esim. levä)

Liikaa banaaneja (ks. banaani dieetti)

Kuitujen osalta kannattaa miettiä ihan perus puntti ruokien kuninkaan eli riisin osuutta ruokavaliossa. Kuitujen saanti suositus on Suomessa 25-35 g kuitua päivässä. Esimerkiksi Lidilin Thai Jasmine riisissä 100g kohden vain 1,5 g kuitua. Mikäli siis suosit ruokavaliossasi korkeaa hiilihydraattipitoisuutta (esim. dieetillä) rasvojen sijaan, kannattaa todella miettiä saatko tarpeeksi kuitua. Onneksi mm. hedelmät, marjat ja vihannekset sisältävät paljon kuitua! Eli suosi siis niitä!

Yhdessä täysjyväruisleipäviipaleessa on kuitua kolmesta grammasta viiteen grammaan, kun yhdessä vehnäpaahtoleivässä on hieman yli puoli grammaa (!) tai täysjyvävehnäleipänä myydystä viipaleessa alle kaksi grammaa…Yhdestä isosta omenasta saat kolme grammaa kuituja, samoin yhdestä porkkanasta.

_MG_5080

Aitoa Ruokaa

Kyseinen teos on homehtunut työpaikkani henkilökunnan itse luomassa minikirjastossamme jo useamman vuoden ajan. Työnantajani kehui teosta levein ottein sen julkistamisen aikoihin. Muistan myös, että kirja sai aikaan ilmestyttyään todella paljon positiivisia muutoksia, yhdessä Petos lautasella teoksen kanssa. Itse en ole kovin kiinnostunut, e-koodien maailmasta. Eräs lukijani kuitenkin suosittelija kirjaa, kun kitisin inspiskirjavinkkejä. Ajattelin antaa kirjalle mahdollisuuden.

Aitoa Ruokaa, kirjoittanut Nilsson Mats – Eric (2010)

 

Ihan hauskaa luettavaa ja hyvin kirjoitettu opus. Aihe on kamalan tylsä, mutta tekstistä on onnistuttu saamaan todella helppolukuista. Kirjassa pureudutaan ns. ruokahuijauksiin, eli e-koodimössöihin. Olen poiminut kirjasta muutaman fitnessnäkökulmasta mielenkiintoisen esimerkin:

image

  1. Avokado nimi tulee asteekien kielestä ja tarkoittaa kiveksiä. Syy näihin miehen sukupuolielimien siemenpusseihin on hedelmien kasvutapa, joka tapahtuu pareittain n. 20 metrin korkuisissa puissa.
  1. Fitnesssjäätelö, eli cheat meal nro. 1 Ben & Jerry! Kyseinen valmistaja on saanut Suomessa kovan haipin bodypiireissä. Jäätelönvalmistajana Ben & Jerry eetisessä mielessä loistavavalinta. Yhtiö on sitoutunut tekemään kaikki tuotteensa reilun kaupan tuotteista, mutta vain jos sellaisia on saatavilla.
  1. Olen aikasemminkin kijoitellut vähän kananmunista, mutta löysin kanamunien valintaan jälleen uutta tietoa. Aikaisemmin olen uskonut, että oranssinkeltainen keltuainen viestisi paremmasta rasvahapporankenteesta, mutta näemmä kanoille voidaan myös syöttää sallittuja luontaisia väriaineita! Nämä väriaineet ovat esimerkiksi leväjauho ja paprikajauhe. Kuulostaa kyllä hurjalle ja aika kalliille toimenpiteelle, joten suhtaudun tähän tietoon kriittisesti. Mutta, silti!
  1. Sei, tämän suosikki kalani nauttiminen on jatkossa entistä nautillisempaa, kun tiedän että sen pyydystäminen ei edistä liikakalastusta!

Kirja kannattaa lukea vaikka ei ruuan ns. sisällöstä oliskaan kiinostunut. Kirjassa on paljon nippelitietoa ruuan ystäville.

Kiitos vinkistä nimimerkki Ninna <3

image