Näin vältät konvehtiähkyn

Linda_Paldanius_hyvinvointi
Kuva A-lehdet/Johanna Myllymäki

Moni on näin vuoden lähestyessä loppuaan pienoisessa ähkyssä  jo ennen kuin itse joulun karkelot edes ovat kerenneet alkaa. Jokaisella meistä on varmasti ollut nyt enemmän kuin tarpeeksi mahdollisuuksia kyllästää itseään muun muassa suklaakonvehdeilla pienissä jouluissaan. Jouluna saa toki syödä suklaata, mutta joulun aikaan jälkiruokapöytään kannattaa ujuttaa myös vähän jotakin muuta.

Jälkiruoka pöydässä kannattaa suosia hedelmiä. Tähän aikaan vuodesta muun muassa persimot ja appelsiinit ovat äärimmäisen herkullisia. Granaattiomena puolestaan on näyttävä lisä pilkottujen omenalohkojen kylkeen ja kuivatut hedelmät ovat mahtava konvehtirasian korvike iltanassutteluun.

Linda_Paldanius_hedelmä

Konvehtirasiat ovat siinä mielessä petollinen herkku, että suurin osa näistä sokeripommeista maistuu aika pahalle. Monessa juhlavassa konvehtirasiassa on todellisuudessa vain yksi tai kaksi oikeasti hyvän makuista ruskeaa kikkaretta. Silti jostain kumman syystä jokainen konvehti tuppaa aina häviämään niin sanotusti parempiin suihin. Mikäli marketeista löytyvät valmiit sekoitukset kuivatuista hedelmistä tuntuvat jotenkin karuille tuunaa ne itse. Viime vuonna laitoin tähän samaan aikaan oman suosikkini tapani tuunata kuivattuja taateleita. Tähän maailmankaikkeuden nopeimpaan jouluiseen namiin löydät täältä.

Ihanaa joulun odotusta! <3

#Bikinifitnesshelvetti joulupöydässä

Näin joulun korvilla olen skannannut kaupasta uusia herkkuja ja vähän normi rutiineistani poikkeavia tuotteita joulupöytään.Tämä joulupöytä asia on saanut minut pohtimaan myös millaisena vieraana minut mahdollisesti koettaisiin. Fakta on kuitenkin se, että syön kyllä ihan kaikkea kun itse niin tahdon. Mutta tätä on välillä vaikea toitottaa ihmisten alitajuntaan. Muiden ihmisten korvissa omasta ruokavaliostani löytyvät sanat kuten fitness, maidoton, gluteeniton, sokeriton kuulostavat aika kamalilta, etenkin jouluna…. Nämä trendi termit ovat pistäneet silmiini myös skannaulujeni lomassa ruokakaupan puolella.

IMG_1661Ihan jotenkin naurattaa millainen numero esimerkiksi gluteenittomista ruuista tehdään. Sana gluteeniton on kai nyt vaan niin super myyvä myyntikikka. Itse olen sitä mieltä, että gluteenittomasta ruokavaliosta ei saa tehdä minkään tason numeroa, jos sinulla ei ole lääkärin toteamaa keliakiaa. Mikäli vietät joulu vieraissa, eli kylässä ja olet jollain erityisruokavaliolla omasta tahdostasi (et pakosta). Muista olla mainitsematta siitä. Joulu osaa olla suhteellisen stressaavaa aikaa, etenkin emännille. On varmasti kamalaa yrittää miellyttää kaikkia ja pohtia mitä siskon miehen serkun makroihin sattuu mahtumaan. Ota mitä on tarjolla ja ole tyytyväinen kaikkiin niihin ilmaisiin safkoihin joita nenäsi eteen on kärrätty. Vaikka monesta joulupöydästä löytyy sika, se yksi taitaa riittää :DDD

IMG_1662Nykyään jopa pilttipurkkeihin on kirjoitettu isolla gluteeniton ja sokeriton. Koska kyseessä on vanha kunnon ryöstöjenkkifirma Nestle, kuluttajaa pidetään ihan kätenä. Tämä kädettömyys näkyy muun muassa seuraavassa lauseessa, joka avaa sanaa sokeroimaton: “tuotteeseen ei ole lisätty sokeria, jotta lapsi ei totu lisätyn sokerin makuun” 😀 Kiitos vinkistä 😉 En olisi itse pystynyt päättelemään tätä tuoteselosteesta hiilihydraattien kohdasta, johon on eritelty sokerin määrä. Onko hedelmissä itsessään luontaisesti hedelmäsokeria :DDD Onneksi minun ei tarvitse miettiä miten hedelmäpiltissä on sokeria, vaikka siinä lukee isolla sokeroimaton. Kiitos Nestle.

Oma joulupöytä tulee olemaan maidoton ja gluteeniton, mutta tiedän kyllä ilman tuoteselosteita aika pitkälle mitkä tuotteet täyttävät kyseiset kriteerit :’D

Syntistä meininkiä aion toteuttaa lähinnä määrien, en rasva pitoisuuksien saralla. Kyllä kalorit saa pilviin myös niillä puhtailla tuotteilla kuten hedelmät, mantelimaitoon tehty riisipuuro, bataatti ja graavilohi. Joten ei pelkoa että tämän likan #bikinifitnesshelvetti pylly kapenee jouluna.

Malmin luotettava fitness 24/7 tulee varmasti tutuksi myös jouluna, mutta ruokailujen saralla ajattelin toteuttaa samaa rentoa asennetta kuin tähänkin asti kisojen jälkeen olen tehnyt.

800_6233

Ihanaa joulua!! Nauttikaa <3<3<3<3<3

Muista, että jouluna ei jaeta pyhimyksen palkintoa “puhtaimmalle ruokavaliolle”. On ihan sama jos syöt 300g kaurapuuroa vs. Fazer sininen 1 suklaalevy. Pluskaloreilla tulee painoa. Ei ole mitään väliä kuinka pyhällä ruokavaliolla joulumätöt toteutat.