Tankkauspäivä

Kisadieetillä tankkauspäivän tarkoituksena on antaa buustia aineenvaihdunnalle ja täyttää mm. maksan glykogeenivarastoja. Sanotaan, että tankkauspäivä ei saisi olla henkinen, eli ns. “lupa syödä”. Ruoka on polttoaine, vai miten se meni?

Oma valmentaja Aleksi on sen verran kuiva kaveri, että hän ei suostu tekemään roskaruoka tankkauksia. Omat tankkauspäiväni ovat siis aina neitseellisen “puhtaita”. Eilen tein siis tällaisen neitseellisen “puhtaan” hiilaritankkauksen. Eli hiilaritankkauksen ideana on rajoittaa rasvan ja proteiinin määrää. Tarkoituksena on siis nostaa merkittävästi vain hiilihydraattien osuutta. No, neitsyttä minusta ei saa tekemälläkään ja syntisenä naisena sovelsin tankkauspäivän ruokavaliota lähes jokaisella aterialla 😛 Soitinkin sunnuntai-illalla valmentajalleni Aleksille, että olin suunnitellut koko päivän meneväni sushibuffettiin, mutta pettymykseni buffetti oli sanalla sanoen surkea…

Tarjolla olisi ollut huimat kolme palaa tonnikala-majoneesi-sushia ja en millään jaksanut lähetä riisin perässä Stadiin. Jätin siis tuon 10,50e käyttämättä näihin kolmeen eltaantuneeseen riisi/kalapalloon ja suunnistin ruokakauppaan. Pettymyksen keskellä rapistelin kaupassa tovin aakkoskarkkipussia, mutta niin hurja en edes minä uskaltanut olla. Kerroin Aleksille kuinka olin lopulta päätynyt pakastettuihin mangokuutioihin (tarkoitettu ilmeisesti lähinnä käytettäväksi esim. smoothieihin, mutta näin jäisenä napsittuina ihan sairaan hyviä! 100g/66 kcal). Tähän Aleksi tyypilliseen kuivaan tyyliinsä ihmetteli, miksi minulla oli edes ollut kädessä ne aakkoset 😀

Toki Aleksille oli pakko puolustella noita mangokuutioita. “Rasvaa 100 g vain 0,5g ja hiilihydraatteja 100g ihan kivasti 14g ja tiedän, että glykogeenivarastot eivät täyty yhtä hyvin fruktoosilla! Vaikka fruktoosihan on toki myös hiilihydraatti!” Ja olen kyllä muistanut tarkkailla kuidun määrää, vaikka olenkin soveltanut taas oman pääni mukaan 😀 Aleksi ei tykkää yhtään kun sovellan ja siksi saatan kuulostaa aika ajoin niin super ärsyttävän näsäviisaalle hänen kanssa keskusttelessani. Mutta Aleksi on sillä tavalla super vaativa, että kehuja on turha odottaa ja itse pitää myös tietää, vaikka hän ohjeistaakin mitä tehdään 😀

Joka tapauksen eilisen päivän onnistumiseksi lasken ne superherkulliset mangopalat ja kyykyn. Hiilareilla kehoa tankatessa päivän tuntemuksen vaihtelevat kovan väsymyksen, nälän, ähkyn ja energiapiikkien välillä. Kahdeksalta illalla koin todella kovan energiapiikin jonka tuhlasin kyykkäämiseen. Teinkin eilen oman dieettikyykky ennätykseni ja hiki tuli! Jes!!!

Kyykkäämisen jälkeen ihmettelin 24/7:n lasiseinän takana hiippailevaa miestä. Kyseinen mies ei suoranaisesti kytännyt ketään, mutta hän silti ikään kuin kyttäili lasiseinän takaa treenaajia. Miehen mega erikoinen käytös kiinnitti huomioni ja yllätys yllätys syyksi tähän erikoiseen käytökseen paljastui Pokemon go. Ilmeisesti salilta löytyy hyvin niitä Pokemoneita, joten muista kaivaa se puhelin taskusta myös kuntosalilla ja laittaa pelit pystyyn! 😀

P.s Paino nousi eilisen tankkauksen ansiosta huomat 0,3 kg ja yön nukuin kuin lahna!

Paljonko #bikinifitnesshelvetillä menee viikossa ruokakauppaan rahaa?

Olen tällä hetkellä siis “reverse” dieetillä, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että yritän saada kehoni hyödyntämään kasvavassa määrin ruokaa (etenkin hiilihydraatteja). Tällä hetkellä ruokailen karkeasti seuraavasti:

 

Aamupala: 60g puuroa, 2 kpl kananmunanvalkuaisia, 1 kpl kananmuna

Lounas: pinaatti, rasvaa, kanaa, tomaattia ja kurkkua + omena

Iltapäivä: 50 g ruuroa + 30 heraa

Palautusjuoma: 30g heraa + banaani

Iltapala: 100g riisikakkuja, parsakaalia, kanaa tai kalaa, marjoja

Marjat olen tietenkin kerännyt itse 🙂

Ruokavalioni (yrittää) on gluteeniton ja maidoton, joka osoittautunut verrattain edulliseksi vaihtoehdoksi. Karkeasti arvioituna päivän ruokailuni maksavat 6,5 e ja tämäkin summa on aika yläkanttiin. Eli marketti kuin marketti ja 6,5 e / per. päivä riittää (HUOM! en ole laskenut mukaan lisäravinteita). Eli viikossa kulutan noin 45e ruokakauppaa, super halpaa eikö!!!

Jatkossakaan ruokamäärien lisääminen ei tule näkymään kassakuitissa, koska nostot kohdistuvat lähinnä aikaisemmin mainitsemaani hiilariin. Riisikakut ja etenkin kaurapuuro ovat suorastaan naurettavan edullisia. Palatakseni vielä tuohon maidottomuuteen. Täytyy todeta, että vaikka esimerkiksi Alpron tuotteet voivat tuntua hintaville verrattuna normi maitotuotteisiin. Käytän kasvipohjaisia tuotteita lähinnä herkutteluun. Nautin usein muun muassa kahvin mustana 😛 Mutta jos esimerkiksi popsit maitorahkaa kuten jokainen aito punttijuntti, tulee ostoskorille helposti lisähintaa useampi euro. Eikö maitorahkan hinta pyöri euron pinnassa? Eli pari rahkaa, juustot ja maidot kylkeen ja ostoskoriin tulee helposti +3,5e lisää / per. päivä.

Onko #bikinifitnesshelvetti ja jäätävän ärsyttävä maidoton ja gluteeniton ruokavalio sittenkään niin kallista touhua kuin luullaan?

Jos mietitään tätä kustannuspuolta vielä pidemmällä tähtäimellä, säästöä tuovat myös muun muassa olemattomat ravintolaruokailut. Ravintolassa käydään harvoin syömässä, koska yleensä kotona on “parempaa” ruokaa 😀 Lisäksi baarissa tulee käytyä ihan äärimmäisen harvoin ja vaatteidenkin ostaminen jää hyvin vähälle, koska kaikki vapaa-aika menee salilla.

Mutta toisaalta kun herkutellaan, herkutellaan isolla kädellä! Joka tapauksessa säästöä tai ei?!? Meikä on kyllä säästöpossujen kuningatar :PPPPP

Baarimikko :D

Ihanaa vuodenvaihdetta kaikille! <3 Oma uuden vuoden illallinen ei 100 varmasti pidä sisällään riisikakkuja 😉