Bikini Fitness poseeraus

Olen kilpaillut bikini fitneksessä vasta keväästä 2014 alkaen, mutta tuona aikana on tullut kokeiltu monia eri asentoja itse kisatilanteissa. Ajattelin että kisalavoille tähtäävää ja miksi ei maallikkoakin voisi kiinnostaa mitä mieltä olen eri bikini poseerauksista.

Tarkastellaan ensin etu-asentoja

Keväällä 2014 ja syksyllä 2015 käytin tätä lonkka eteen taivutusta. Etuasennossa ei ole tarkoitus niinkään näyttää pakaran pyöreyttä, vaan vyötärön kapeutta.

800_9728
Kuva: pakkotoisto.com Fitness Classic 2014

Toinen etu-asento jota olen käyttänyt syksyllä 2014 ja 2015 on pakara sivulle. Eli painopiste yhdellä jalalla. Vaikka koen, että tämä asento sopii paremmin fysiikalleni on numeron esiin saaminen tässä asennossa vaikeaa. On äärimmäisen tärkeää varsinkin kansainvälisissä kisoissa, että numero näkyy kunnolla. Jos numero ei näy, voi tuomari määrätä sinut vaihtamaan etu-asentoa. Siksi on hyvä olla toinen asento ikään kuin jemmassa, jos valitset tämän asennon.

NFE2015-1678
SM 2015

Unkarin MM-kisoissa päätin kokeilla uutta etu-asentoa. Tässä asennossa takapuolta työnnetään taaksepäin ja etureisiä jännitetään. Itselleni sopii mielestäni parhaiten tuo edellinen (pylly sivussa) asento, mutta olen ollut numeron kanssa useamman kerran isoissa ongelmissa. Tästä johtuen minulla pitää olla tämä jo aikaisemmin mainittu ”vara” etu-asennon. Ensimmäisen asennon (lantio eteen taivutuksen) kanssa vatsani on usein pömpöttänyt, mutta ei se tässä etureisien jännityksessäkään ole se littein :DD Syytän tästä kuvaushetkeä :DDDD Tämä etureisien jännitys tarvitsee jalkoihin isot lihat, jotka aion seuraavaksi hankkia.

DSC_9760~9
MM 2015

Käsitellään seuraavaksi taka-asentoja

Nämä taka-asennot ovat nyt murrosvaiheessa. Fysiikka lajeista povataan kovaa vauhtia Olympialajeja, mikä on johtanut lajien siistimiseen. Perinteinen taka-asento, jossa painopiste on jaettu tasan molemmille jaloille on aika rivon näköinen. Unkarin MM-kisoissa tuomarit halusivat kokeilla uutta taka-asentoa, joka on yleisilmeeltään ”siistimpi”. Jatkossa taka-asennossa tuskin saa enää pyllistää ja toisen käden on oltava lantiolla.

800_6234
SM 2015, ”perinteinen” taka-asento

Tämä lajin siistiminen ja murros näkyi esimerkiksi tämän syksyn Lahden Nicole Wilkinsissä. Taka-asennossa käden piti olla lantiolla, mutta ”pyllistää” sai 😀 Tätä asentoa käytettiin jo muun muassa viime vuonna Kanadan MM -kisoissa.

800_4552
Nicole Wilkins 2015

Unkarissa painopisteen tuli olla yhdellä jalalla ja käden tuli myös Nicolen tapaan olla lantiolla. Pyllistäminen oli ehdottomasti kielletty, mikä tuotti ainakin itselleni ongelmia. Linjatuomarin piti käydä korjaamassa asentoani ”siistimmäksi”. Meikä on vaan sellainen luontainen pyllistelijä, minkä mä luonnolleni mahdan?!? :’D

0c8a476ee8015eda322685fd5de7d8bc
MM 2015, painopiste yhdellä jalalla

Sivuasennossa ei ole paljonkaan pelivaraa. Pylly kohti kattoa, käsi lantiolle ja toinen jalka hivenen koukkuun.

800_6232
SM 2015

Vinkkejä:

  1. Käden on oltava toisella lantiolla kaikissa asennoissa (todennäköisesti siis jatkossa myös taka-asennossa)
  2. Luonnollisuus, valitse ne asennot joihin pääset ja jotka tuntuvat luonnollisille
  3. Liiku, edes vähän!
  4. Rauha, etenkin I -kävellyssä kannattaa viedä jokainen pose ns. loppuun asti. Älä hötkyile, aikaa on!