Motivaatio hukassa?

Mikäli kesällä aloitettu grilliruoka on ainoa ravinnonlähde, joka käy päivittäin mielessäsi tai mikäli liikunta tuntuu vähän liian työläälle tavalle tuhlata vapaa-aikaa. Suosittelen katsomaan televisio-ohjelmia. Supersize vs Superskinny on yksi vanha suosikki tv-ohjelmani, joka muistuttaa katsojia hyvin siitä kuinka tärkeää on syödä ns. järkevästi. Tämän ohjelman kaikki seitsemän tuotantokautta pitäisi ehdottomasti näyttää kaikille heille, joiden mielessä pilkahtaa ajatus pikadieetin ihmeellisestä maailmasta. Ohjelmassa nähdään molemmat pikadieettien tyylilliset ääripäät, eli näännyttäminen ja ahmiminen.

Linda_Paldanius_ahminen
Channel 4

Rakastan kytätä tätä sarjaa Youtubesta itse syödessäni. Sairasta ehkä, mutta niin loistavan motivoivaa! On hauskaa nähdä kuinka aivopesemme itse itsellemme siihen – Mikä on meille hyväksi ja mikä ei? Kaikille näille supersize ja superskinny ääripäille yhteistä on annoskoko. Toiset syövät reilusti yli tarpeidensa ja toiset reilusti alle. Yksikään ääripää ei myöskään nauti juurikaan kasviksia tai vettä. Nämä virheet ruokavaliossa ovatkin myös monen suomalaisen suurimpia kompastuskiviä kohti energisempää olemusta. Mikäli olet usein väsynyt, on sinun syytä tarkistaa mistä päiväsi polttoaine koostuu. Kaikki meistä tietävät, että kalori on kalori. Kalorien sijaan kannattaisi kuitenkin miettiä makroja. Vitamiinit ja hivenaineet eivät löydy vain purkista. Pillereillä ei voi korvata monipuolista ruokavaliota, vaan ne on suunniteltu vastuskyvyn tueksi. Supersize vs Superskinny ohjelmasta on muuten olemassa myös lasten versio. Mikä on enemmän kuin kamalaa! En tiedä onko tätä versiota esitetty koskaan suomalaisilla tv-kanavilla? Joku taisi erehtyä, että esimerkiksi lasten fitness -kisat olivat kamala juttu, mutta kyllä tämä on vielä karumpaa. Ohjelman lapset ovat niin väsyneitä, että he eivät jaksa harrastaa.

Linda_Paldanius_näännyttäminen
Channel 4

Tätä ohjelmaa katsellessa täytyy kyllä olla onnellinen, että meillä Suomessa on niin upea asia kuin kouluruokailu. Myöskin ruokakulttuuriset erot tulevat hyvin ohjelmassa esille. Suomessa tuskin kukaan kehtaisi väittää, että bagel on terveellinen aamupala valinta. Aika hurjaa tässä lasten versiossa on se miten paljon roskaruokaa britti lapset syövät. Väkisinkin tulee mietittyä omaa elämää samanikäisenä kuin ohjelmassa painon kanssa kamppailevat lapset.  

Itse olen teini-ikäisenä elänyt maailmassa jossa olen jonottanut Iisalmen Mcdonald’sin avajaisissa kolme tuntia, koska kymmenelle ensimmäiselle jaettiin ilmainen juustohampurilainen. Hampurilaiset olivat harvinaista herkkua ja ilman tuota jonotusta en olisi saanut sitä yhtäkään. Toisinaan mikäli meillä kävi kaksoissisareni kanssa oikein hyvä tuuri, nautimme lounaan lauantaisin äidin työpäivän jälkeen paikallisessa pizzeriassa. Mikäli olisin teini-ikäisenä saanut itse päättää mitä meillä kotona olisi syöty joka ikinen päivä. Olisin valinnut todennäköisesti makaronilaatikon. Tuota herkkua pyysin äitiä tekemään myös viime syksyn kisojen jälkeen ja huh huh miten hyvää se olikaan! Teininä olin myös todella koukussa omenoihin ja banaaneihin. Tämä sama pätee edelleenkin, syön 100% varmasti ainakin yhden omenan ja banaanin vuoden jokaisena päivänä.


Secret Eaters on myös loistava ohjelmavalinta mikäli sinusta tuntuu siltä, että vyötärö jatkaa leviämistään vaikka et syökkään käytännössä yhtään mitään – Ehkä oletkin salasyöjä?

Miten syöt järkevästi noutopöydässä

Meksikossa lomaillessani olen syönyt aamusta iltaan noutopöydästä, lähes kaksi viikkoa. Helppoa se ei ole ollut, vaikka tarjolla on paljon terveellisiäkin vaihtoehtoja. Ensimmäinen viikko on valehtelematta mennyt niin, että olen syönyt jokaisella aterialla vatsanihan sairaan kipeäksi (eli ähkyyn). Äiti on hienosti opettanut, että kaikkea pitää maistaa ja lautanen pitää syödä aina tyhjäksi. Ylilyönneiltä ei ole vältytty ja pikkuhiljaa huomaan, että minusta on kehkeytymässä varsinainen noutopöytä ekspertti. Ohessa muutama vinkki, ehkä myös sinne joulupöytää.

Eli miten noutopöydässä voi välttää ahmimisen ja ähkyn?

 

1. Valitse vain ruokia joissa ei ole kastikkeita / sooseja

Sooseja jaksaa änkeä vatsalaukkuun vaikka kuinka paljon, koska ne ovat jo valmiiksi lilletti muodossa. Lisäksi kastikkeet sisältävät paljon kovia rasvoja, vehnäjauhoja ynnä muuta yhtä huippu kamaa…

2. Valitse ruokia joissa on paljon sipulia

AInakin itselleni tulee ihan tolkuton jano sipulista. Vaikka nesteiden juonnissa ei ole mitään järkeä ruokailun yhteydessä, koska mahalaukun vatsahapot liukenevat eli ruuansulatus kärsii. Mutta onko noutopöydissä ylipäätään mitään järkeä :DDD

3. Valitse ne tulisimmat pöperöt

Suu ja myöhemmin takapuoli tulessa ei paljon tee mieli ruokailla. Muista tulinen ruoka polttaa kahdesti!

4. Älä istu noutopöydän välittömässä läheisyydessä

Maha täynnä ei jaksa lyllertää edes sitä kolmea metriä. Kun käsi ei yllä kauhoihin ahmiminen jää väkisinkin vähemmälle 😉

5. Valitse pienen kokoinen lautanen

Aina on pakko hakea lisää, eli ensimmäisellä ja toisella kierroksella syöt väkisinkin vähemmän kun käytät esim. leipälautasta. Lisäksi saat mukavasti liikuntaa kun juokset noutopöydän ja ruokapöydän väliä sen sata kertaa. Hyötyliikunta kunniaan!

6. Ota kaikkea, mutta vain vähän vaikka tietäisitkin että pidät joistakin ruoasta enemmän kuin toisista

Hyvää ruokaa mahtuu vatsaan enemmän ja ne huonot maut hillitsevät syömistä. Tietysti on myös meitä joiden mielestä ihan kaikki ruoka on aina hyvää :DD

7. Muista juoda vettä ruokailujen välissä

Jos nautit all inclusive palvelusta kuten esimerksi joulusta vanhempien luona 😉 Kannattaa aina juoda puoli tai jopa yksi litra vettä jokaisen ruokailun välissä.

8. Syö hitaasti, nauti ja maistele

Super vaikeaa, mutta voit ainakin yrittää edes käyttäytyä :DDD

9. Pue päällesi sellaiset vaatteet jotka eivät näytä hyvältä valtavan vatsan kanssa

Olen aikaisemminkin mainostanut tätä makkarankuori kikkaa. Makkarankuoreen mahtuu rajallinen määrä tavaraa!

10. Valitse “terveelliset” vaihtoehdot, myöskään salaatti ei tarvitse kastiketta 😉

Salaattikastike on soosi, eli muista myös nro. 1 kohdan vinkki!

 

Joulupöydän osalta voin vinkata vielä sen verran, että usein jokainen voi vähän itse vaikuttaa siihen mitä pöydässä tarjoillaan. Onko se kinkku aivan pakollinen ja tarvitaan neljä eri laatikkoa? Voisiko niistä laatikoista kenties tehdä omia “fiksumpia” settejä. Kamalaa kun mä oon taas tylsä! Äh unohda kaikki äskeiset paasaukseni ja muista että lomalla saa ottaa iisimmin!!!! 😉

Loppuun vielä muutama ruokaan liittyvä meksikon englanti sana.

Vesi = voisi luulla että se on englanniksi water. EI se on Aqua!

Mukaan = itse lähtisin liikenteeseen sanalla take away. EI se on to go

DSC00544
Ja eikun syömään! Miksi muuten lomalla näyttää aina niin hirveälle 😀 Koko ajan tukka kiharalla ja hiki 😀