Stadin paras lounaspaikka

*Sisältää mainoslinkkejä

Linda_Paldanius_lounas

Otan äärimmäisen harvoin eväitä mukaani töihin, syön lounaan mieluusti ravintolassa. Kahdeksan tunnin työpäivä katkeaa ihanasti puolen tunnin happihyppelyllä, eli lounastunnilla. Vatsa täynnä ja hetken tauko työpäivän hälinästä auttaa jaksamaan työpivän loppuunasti astetta virkeämpänä. Lounas on kuitenkin siinä mielessä petollinen, että harvoin tiedät mitä oikeasti syöt. Annoksen ravintosisällön voi yleensä vain arvioida.

 

Lounaalla pyrin suosimaan salaatteja, koska hiilihydraatit olen pyrkinyt keskittämään salitreenien ympärille ja myönnettäköön, että kotona pilkon lähinnä vain tomaatteja ihan puhtaasta laiskuudesta johtuen. Salaattilounaassa on kuitenkin omat riskinsä. Ensimmäinen on tietenkin se ilmeinen, eli jäätävä nälkä. Mikään ei ole niin surullista kuin valkoinen jäävuorisalaatti jonka päälle on eksynyt muutama hassu (yhtä ravintoköyhä) kurkun pala ja hyvässä lykyssä 10 g proteiinia. Nälkä ei varmasti pysy kauan poissa ja iltapäivän voi näin ollen viettää sujuvasti työpaikan kahvihuoneen keksipurkkia koluten. 

Lehtivihreän eli klorofyllin antaa salaateille väriä, mutta vahvistaa muun muassa immuunipuolusta ja auttaa verta kuljettamaan happea soluille. Tämän lisäksi vihreät kasvikset sisältävät paljon kalsiumia, magnesiumia, rautaa, kaliumia, fosforia, sinkkiä sekä A, C, E ja K –vitamiineja. Yhdessä muiden juuresten kuten porkkanan kanssa tuet värikkäillä ja maukkailla salaattiannoksilla suolistosi terveyttä. Tästä syystä omaksi suosikki lounaspaikaksi on jo vuosia sitten valikoitunut SIS. Deli + Café Kalevankau 4, 00100 Helsinki. Kyseisen paikka on monelle Snapchat (linda.paldanius) seuraajalleni hyvin tuttu, sillä kuvailen mielelläni kahvilan kauniita annoksia. 

Oma tämän hetken suosikki annokseni on SIS. aasialainen lohi – edamame – nuudelikulho. 

Linda_Paldanius_lohisalaatti

 

Annoksen makrot  (M, G):

Proteiinia 33 g

Rasvaa 23 g

Hiilihydraatteja 44 g

kcal 524

 

Toinen salaatti jota suosin on vegaaninen Sis. sitruunainen bataatti – kvinoa – lehtikaalikulho. Moni ehkä yllättyy, mutta annoksen proteiinipitoisuus on sama kuin lohisalaatissa! Proteiinia annokseen tuo erityisesti kvinoa.

Linda_Paldanius_vegaani

 

Annoksen makrot  (V, M, G):

Proteiinia 33 g

Rasvaa 21 g

Hiilihydraatteja 57 g

kcal 528 g

 

Toisinaan töissä on kuitenkin sen verran vilinää, että on pakko turvautua take away -annokseen. Mukaan otettavien annosten isoin ongelma on kuitenkin pakkauksista syntyvä järkyttävä suuri roskan määrä. On kamalaa katsella millaiseksi vuoreksi styroksi -astioiden kasa voi kasvaa muutaman ihmisen toimesta viikon take away -rasioilla. Valtaosa suosimastani  SIS. Deli + Café:n mukaan otettavista annoksista on pakattu biohajoavaan materiaaliin. Ekologisuus näkyy muutenkin heidän tuotteissaan sillä raaka-aineissa suositaan lähituottajia jolloin niiden kuljetus ei rasita ympäristöä tarpeettomasti. Raaka-aineet tulevat siis kotimaisilta tuottajia ja ovat usein myös luomu -tuotteita.

Silloin kun minulla aikaa istua alas ja nauttia lounas ravintolassa arvostan ravintolakokemuksessa hiljaisuutta. Jättimäiset kouluruokalaan verrattavat laitokset eivät missään nimessä viesti sanaa lepo ja siksi onkin ihanaa kätkeytyä lepäämään keskellä päivää johonkin pieneen ravintolaan. SIS Deli + Café:n tiivis olohuonemainen tunnelma on ihanan rentouttava. Suosittelen lämpimästi testaamaan myös viikonloppubrunssia! SIS. Deli + Cafén kaksi muuta Helsingin toimipistettä löydät Korkeavuorenkatu 6:sta ja Pursimiehenkatu 7:stä.

lindapaldanius

Yksi vastaus artikkeliin “Stadin paras lounaspaikka”

  1. Moikka! Toivoisin postausta rasvahappoihin liittyen. Mitä mieltä olet esim. kalaöljyn käytöstä ? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 13
Tykkää jutusta