Vinkkejä uniongelmiin!

*sis. mainoslinkin

Viime vuoden kisadieetillä kärsin about viimeisen kahden kuukauden ajan jäätävistä uniongelmista. Syy siihen miksi pystyin nukkumaan korkeintaan 5-6 tuntia yössä oli “elimistön säästöliekki”. Liian kovan paineen alla elimistön kortisolitasot saattavat nousta ja rauhoittuminen voi näin ollen olla vaikeaa. Kisadieetillä käykin helposti juuri näin… Levy jää ikään kuin päälle ja koko ajan on sellainen fiilis, että pitäisi olla sykkimässä jossain.

dsc_2054

Vaikka unentarve on yksilöllistä, on totta että jokaisen elimistö tarvitsee palautuakseen lepoa. Kovaa treenaavan urheilijan kannattaa tavoitella 8-9 tunnin yöunia, jotta palautuminen saataisiin maksimoitua. Toki unentarve vähenee usein iän myötä ja muistan itsekin, että joskus teini-ikäisenä se herääminen oli vaan niin helkutin vaikeaa! Nykyisin kellon soidessa esimerkiksi kello kuusi aamulla, ei minulle ole mitään vaikeuksia kömpiä ylös sängystä. Toisaalta yli puolen yön kukkuminen on nykyisin niin samperin haastavaa, että ei uskalla edes lähteä yrittämään 😀

Säännöllisestä rytmistäni huolimatta kisadieetti on taas alkanut hiipiä makuukammarini puolelle ja olen nukkunut tällä viikolla suhteellisen huonosti. Jossain ne matalat kalorit ja kiireinen arki alkavat pitkällä tähtäimellä näkyä… Täytyy varmaan ruveta kehittämään jotain muuta tekemistä nukkumisen tilalle sinne makuuhuoneeseen  😉

Jotta jokainen uniongelmista kärsivä saisi edes jotain tästä postauksesta irti, voisin listata omat univinkkini perus “Syö unilääkkeitä” viisauden rinnalle 😀

-Melatoniini (itse otan joka ilta M-nutrition *Melatoniinia 1 mg:n, MUISTA! koodilla LINDA10 -10% web-storesta).

-Blue control, eli sinistä valoa suodattava pinnoite silmälaseihin. Ideana on suodattaa pinnoitteen avulla näytöistä heijastuvaa sinistä valoa, jolla on tosiaan se unta vaarantava eli piristävä vaikutus. Eli kyseisen blue control -suodattimen avulla tuet elimistön normaali melatoniinin tuotantoa.

-Hiilihydraatteja iltapalalle!

Uniongelmiini ja riutuneeseen olemukseeni kyllästyneenä päätin tehdä taas eilen hiilihydraattitankkauksen. Taisinkin vahingossa syödä vähän liikaa noita kuuluisia unettavia hiilareita, koska vatsaan suoraan sanottuna sattui ihan hulluna (kun lopulta maltoin lopettaa syömisen). Illansuussa ilmassa oli lievästi sanottuna huumoria, kun suorittelin pallomahani kanssa vähän bikiniposeja (#2weeksout) 😀 Vatsakivuista huolimatta nukahdin kuitenkin lähes välittömästi, mutta noin yhden aikaan yöllä heräsin ihan jäätävään hillomunkin himoon! Sinällään hassua, koska en muista minä vuonna olisin kyseistä herkkua edes syönyt 😀 Tämä himokkuus oli sinällään hyvä merkki. Valmentajani Aleksi sanoo aina, että tankkaus on onnistunut jos seuraavana päivä on ihan jäätävä nälkä. Ja kai seuraava yökin lasketaan 😀

Ihanaa viikonloppua kaikille ja super tsemit etenkin kaikille teille jotka näytätte tänä viikonloppuna Umpa Loopille 😉

lindapaldanius

2 vastausta artikkeliin “Vinkkejä uniongelmiin!”

  1. Tuli sun snäpeistä mieleen, että dokaako fitnesskisaajat useinkin offilla? Tai onko se ns. ”sallittua”?

    • Kyllä pitää osata elää, vaikka harrastaakin jotain 😂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta