Ravintolatason alkupala sekunneissa

Sushi ravintolassa parasta on tilata alkupalaksi esimerkiksi wakame. Usein tähän merileväsalaattiin iskee oikein himo, mutta tietenkin aina väärään aikaan. Kuten viime sunnuntaina. Makunystyröitä oikein poltti kun suunnistin ystäväni kanssa merileväsalaatin metsästykseen. Pahaksi onneksemme kaikki inhimilliset sushi mestat olivat jo kiinni 🙁

DSC02658

Tästä viisastuneena marssin tiistaiaamuna Japanilaiseen kauppaan ja ostin valmiin Kaiso merilevälajitelman. Kerkesinkin jo tiistain ruokatunnilla juhlimaan herkkuani Snapchatissa. Oli kyllä ihan sairaan hyvää!

DSC02664

100 g pussi maksoi 14 e, mutta kyseisestä pussista saa varmasti lähemmäs 20 kpl (ehkä enemmänkin) alkupaloja tai esimerkiksi salaatin sekaan tuomaan vähän tekstuuria. Pussissa oleva levä on siis kuivattua ja sitä on tarkoitus käyttää hetki haaleassa vedessä. Veteen upottamisen jälkeen levä puristetaan kuivaksia ja voidaan nauttia heti. Kylmänä salaatti on parempaa ja siksi suosittelen laittamaan turvotetun salaatin muutamaksi tunniksi jääkaappiin. Mikäli kaipaat lisää makua kokeile sekoittaa sekaan pähkinöitä (esim. cashew) tai siemeniä (esim. chia tai seasam). Kastikkeena voit käyttää tuttua soijaa tai mm. kalan kanssa tarjoiltuna sitruunan- tai limenmehua. Sekaan voit hyvin pilkkoa mm. kurkkua. Kannattaa kuitenkin olla rohkea ja lisätä mixiä vaikka ihan perus vihreän salaatin sekaan. Merilevä ei pelkää tomaatteja, mutta porkkanan kanssa se ei ehkä sovi samalle lautaselle 😀

Kaiso salad mix pitää sisällään erilaisia merilevä lajikkeita kuten mm. wakamea. En löytänyt sekoitukselle ravintoarvoja, mutta esim. wakame (kuivattu) merilevän makrot jakautuvat seuraavasti:

Ravintoarvot / 100 g

Energiaa 558 kJ / 132 kcal

Proteiinia 20,5 g

Rasvaa 1,4 g

Hiilihydraatteja 9,3 g

joista sokereita 0,1 g

Kuituja 26,7 g

Natriumia 7,1 g

Kalsiumia 721 mg

Magnesiumia 1070 mg

Rautaa 3,8 mg

Jodia 13,9 mg

Näin alkupalana hyvä annoskoko on 5 – 10g.

Merilevä sisältää paljon proteiinia ja jodia. Mukaan mahtuu myös läjä hivenaineita ja vitamiineja, kuten: magnesium, kalsium, rauta, sinkki, kromi, fosfori, natrium, kalium ja A, C, E ja K -vitamiinit.

DSC02643

Tuotteen ekologisuudesta en halua sanoa mitään, oma valitsemani mix on kuitenkin kotoisin Japanista… Ehkä fiksuin lisää salaattiin voikukanlehtiä ja nokkosia 😉 Ilmaista ja ehdottoman ekologista!

lindapaldanius

2 vastausta artikkeliin “Ravintolatason alkupala sekunneissa”

  1. Vinkki: Helsingin keskustan S -marketin kala-/palvelutiskiltä saa wakame – salaattia, samaa tai ainakin yhtä hyvää kuin sushimestoissa! 🙂 En ole nyt muuta kauppaa bongannut, mistä saisi tuolla lailla tietyn määrän ostettua, paitsi paremmissa k-kaupoissa on pakasteessa nykyään sellainen isompi wakame salaatti paketti myynnissä <3 I feel you ,kun wakamehimo iskee :DD

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta