Paljonko offilla saa ottaa painoa?

Kisadieetti postaukseeni sain seuraavanlaisen kommentin:

“Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun sullakin jo useat kisat takana, niin siksi ihmettelen että miten voi olla 10kg kisakuntoon? Eikö olis helpompi pitää kunto 4-5kg päässä kisakunnosta. Vai onko ruokailuja vaikee hallita myös kisakauden ulkopuolella? Ei se lihas vissiinkään yhtään sen paremmin rakennu, vaikka siinä olis läskiä kuinka paljon päällä?” -Eve

En päästänyt tätä kommenttia “läpi”, eli en julkaissut sitä koska halusin avata näitä ajatuksia hiukan. Pajusen Piia kerkesi kuitenkin jo pari päivää sitten kirjoittamaan aiheesta. Allekirjoitan Piian ajatukset täysin ja kyseinen postaus mielestäni kirjoitettu todella kypsän naisen suusta.

Mutta tuohon lukijan palautteeseen palatakseni. Minulla on takanani nyt kuudet bikini fitness kilpailut. Nyt käynnissä oleva vuosi tulee olemaan kolmas kisavuoteni ja luulen, että tunnen valmentajani kanssa kroppani toiminnan jo suhteellisen hyvin. Esimerkiksi voin kertoa kropastani sen, että kisakunnon ollessa neljän kilon päässä mm. alavatsastani näkyy verisuonet… Jokainen on yksilö ja näissä kisahommissa ei ole mitään järkeä lähteä vertailemaan painoa kanssakilpailijoiden kanssa. Kyseessä ei ole painonpudotus kisa, ainakaan naisten lajeissa. Ketään ei punnita ennen lavalle menoa. Ja niissä fysiikkalajeissa joissa punnitaan miehiä, eivät he saa mitään extra pisteitä alhaisimmista ja korkeimmista dieetatuista kiloista.

Läskiä ei saa pelätä, se ei ole kohtuullisissa määrin vaarallista. Elimistö hyväksikäyttää rasvakudosta energianlähteenään ja sen olemassaolo on elintärkeää.  Jos kisapainoon on matkaa tuo huima 10 kg (kuten itselläni oli viikko sitten) täytyy muistaa se, että 2-3 kg tuota määrästä on ihan puhdasta nestettä. Olen ollut nyt viikon dieetillä ja olen pissinyt kehostani pois lähes kaksi kiloa. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että kävisin offilla vähemmän vessassa. Vaan tämä lisääntynyt virtsaamisen tarve lisääntyy mm. siksi, että jaksan juoda vähän enemmän vettä kun ruuan määrä on rajoitetumpaa. Myös suolan määrä on todennäköisesti laskenut aavistuksen pienempien annosten myötä. Eli ensimmäisen dieettiviikon jälkeen kisapainoon on matkaa noin kahdeksan kiloa. Todennäköisesti en ole menettänyt vielä grammaakaan rasvaa, vaikka paino on tippunut mukavasti. Eli pikadieettiä ei ole olemassa 😉

13161759_1137380232950295_3470753395465532178_o
Kuva: Petri Mast ja minä +10g kisapainosta

Nyt on hyvä paikka muistuttaa mitä offilla tehdään. Offilla on tarkoitus yrittää rakentaa parempaa fysiikkaa, mutta tämä ei ole ainoa asia. Offilla on myös tarkoitus yrittää totuttaa kehoa sietämään kohonnutta ravinnon määrää. Eli offin aikana yritetään nostaa kaloreita taas sellaiselle tasolle, että dieetille on taas ylipäätään mitään järkeä lähteä. Reipaista miinuskaloreista on vaikeampaa karsia, kuin reippaista plussakaloreitasta 😀 Offilla myös yksi super tärkeä tavoite itselläni on aina henkinen hyvinvointi. Ruokailun yhteydestä täytyy saada pois ajatus siitä, että voisin syödä vielä yhden norsun, kiitos! Itse tykkään lähetä dieetille siitä ajatuksesta, että maha on täynnä ja vähempikin riittää. Näin dieettaaminen on itselleni huomattavasti helpompaa.

Kisaaja voi kehittyä myös lavafysiikan ja esiintymisen ohella, kisakauden ulkopuollella ylläpidettävän offikunnon saralla!

Vuonna 2014 olin kilpaillut keväällä ensimmäistä kertaa ikinä, bikini fitness kisoissa. Päätin kisata samana vuonna uudelleen. Offi jäi näin ollen suhteellisen lyhyeksi ja vitsi että mulla oli nälkä. Nälkä oli ollut jo ennen kisoja ja dieetillä se sitten vähän kostautui. SM -voitto kuitenkin tarttui mukaan ja pakko sanoa, että se oli kaiken sen nälän arvoinen. SM -kisoista suuntasin MM -kisoihin ja nälkä vain yltyi. Väsymyksen ja nälän päälle, siviilissä tasapainottelin koulun, työn, perheen sisällä tapahtuneiden tragedioiden ja oman kariutuneen parisuhteeni kanssa. Offilla tämä tasapainottelu näkyi… Vetelinkin itselleni parhaimmillaan 15 kg turvotuksen kisapainoni päälle, mutta vain siksi oli niin samperin nälkä. Muistan, kun valmentajani vannotti minulla, että olenko varmasti valmis vuoteen 2015. Dieetille oltaisiin helposti voitu lähetä kaloreiden puolesta, mutta onko henkinen puoli kunnossa? Sanoin, että en vain pysty syömään enää ja tulee oikeasti ihan paha olo siitä ruuan määrästä. Henkisesti olin myös super valmis! Siviili oli nyt kunnossa ja olin valmis taas haastamaan itseni. Vuonna 2015 kisasin loppuvuodesta kolmissa kisoissa ja nälkä oli ei ollut missään vaiheessa.

Ehkä tulevaisuudessa seuraavalla offilla kertyy pudottavia kiloja vähemmän kuin tuo kymmenen, mutta tähän offiin olen enemmän kuin tyytyväinen. Olen onnistunut kehittämään fysiikkani niin, että minulla on piirtynyt vatsat koko offin ajan ja rasva on kertynyt mukavasti vain niihin naista imarteleviin paikkoihin. On ollut kivaa syödä välillä pullaa ja ohessa ihan sitä ehtaa bodysafkaa. Jätän mielelläni taas pullat pois ja siirryn motivoitunein mielin vain jälkimmäiseen mössöön 😀

Kaiken tämän paasaamisen jälkeen haluan sanoa, että onnistunutta kisadieettiä ei voi mitata kiloissa. Ihminen on psykosomaattinen kokonaisuus! Dieetti voi olla ihan yhtä onnistunut tai “helppo” neljällä kuin neljällätoistakin kilolla…

lindapaldanius

14 vastausta artikkeliin “Paljonko offilla saa ottaa painoa?”

  1. Rasva kertyy vain naista imarteleviin paikkoihin, tuohon jos saisi reseptin niin oisin ikionnellinen!.:D

  2. Ihan törkeen hyvä postaus! Tärkeintä offilla taitaa kuitenkin olla se että palautuu dieetistä, voi hyvin ja kroppa toimii, kuten kirjoititkin. Toisilla se on 4-5 kilon päässä, toisilla 10 kilon päässä.

    Jotenkin minua edelleen myös kummastuttaa, miten paljon muita ihmisiä kiinnostaa kilpailijoiden offi/dieettipainot, tai lähinnä kuinka paljon mielipiteitä porukalla on kilpailijoiden painosta. En jotenkin ymmärrä tätä, en minäkään lähde kommentoimaan tai arvioimaan tuttavieni, puhumattakaan tuntemattomien, painoa, koska who cares? No mutta, se tietty kuuluu tähän ”kun on esillä” ja kirjoittaa blogia, silloin pitää ”kestää” kuulla rakentavaa kritiikkiä myös painosta jne… 😀

  3. Ihana postaus, yksinkertaisesti, varsinkin siksi, että jos sä et olisi kisaaja, tämä sun nykyinen/offin loppupaino olisi todennäköisesti se ihan täysin normaali paino sulle. Välillä tuntuu, että kisaajien seuraajat unohtaa, että on teillä muutakin elämää ja tekemistä kuin se kisaaminen, ja ihan henkisen hyvinvoinnin takia on tarpeen kerätä edes offilla se paino normaalin puolelle. Mä en tiiä sun tarkkaa pituutta, mutta kisojen pituusluokan perusteella, jos se offin paino olisi sen 4-5kg vähemmän, sä vetelisit koko vuoden max 18-20 bmi:llä, ja lihasmassan huomioiden se tarkoittaisi aika olemattomia rasvoja. Ja naisena myös erittäin todennäköisesti jatkuvia hormonimuutoksia (ja varsinkin -puutoksia) sekä pitkällä juoksulla pysyviä ongelmia sen seurauksena. Niitä tuskin kukaan kaipaa…

    Mä en oo myöskään mikään bmi:n ystävä, koska se ei tosiaan huomioi lihasta ja heittää siis vähän mitä sattuu lukuja, ihan näin tarkennuksena, mutta oishan se nyt aika älytöntä jos sun lihasmassalla bmi olis jatkuvasti 19+/-1 😳 mä en kisaa, oon sua lyhyempi ja painan enemmän, ja silti mua huvittaa kun terveyskeskuksessa hoitaja alkoi kommentoida että mun bmi on vähän nousujohteinen, että vaikka se on vielä ihan normaalipainon puolella niin ehkä siihen voisi vähän kiinnittää huomiota. No, mun rasvaprosentti on silti samaa tasoa bmi:n kanssa, tosin niinhän se oli sillä hoitsullakin, molemmat taisi huidella jossain 40:n kohdalla 😁 totesin että katotaan sit kun ruoka lakkaa maistumasta hyvälle, ihme kyllä se hoitaja ei sen enempää jatkanut aiheesta.

  4. tosiaan monesti tulee unohdettua et kisat ei ole painokisa koska eihän bikinisarjas ole vissii painoluokkia tai rajoja?ja kaikki ovat erilaisia fysiikalta loppujen lopuksi rakenne ratkaisee ja lavaesiintyminen.mielenkiinnolla luen valmistumistasi kisoihin.onko kesädietti muuten vaikeampi ku talvella tai muuta eroa?

    • Ei ole mitään eroa. Yhtä kylmä on kesällä että talvella (alhaisista rasvoista johtuen) 😀 ja niitä painoluokkia ei naisten sarjoissa ole, vain pituus.

  5. Piian postauksen jo kommentoinkin ja jatketaan tähän. Kirjoitit myös todella fiksusti ja avaavasti.
    Monille kisaajille luo paineita juuri tuo, että paino ei saisi nousta kuin 5 kiloa ja 10 on jo ihan maksimi. Nämä paineet luo juurikin muut ihmiset ja arvostelijat. Jotkut ovat alttiimpia tälle paineelle. Ijmeellistä että toisten painosta tarvii muiden nahdä vaivaa… Tärkeää on mun mielestä offilla hyvä olo, niinkuin tietty muutenkin elämässä 🙂

  6. Mietin vain kuinka terveellistä se on kropalle jojoilla 10kg välillä alle vuoden sisällä.. Kerätä alle puolessa vuodessa tuo paino ja dietata se taas alle puolessa vuodessa..onhan tuo hurjan suuri luku. Mutta upealta näytät joka tapauksessa ja mitä seurannut sun blogia niin arvostan hurjasti sun asennetta ja tekemisen meininkiä, vaikka itsellä kys. lajista vähän ristiriitaiset ajatukset onkin

    • En menisi koskaan sanomaan että fysiikkalajeissa kisaaminen on terveellistä ja tähän kommenttiin ei vaikuta millään tavalla pudotetava kilojen määrä :/

  7. Huomaa että oot kilpaillut jo pidempään, kun kirjoitat oikeesti fiksua ja asiantuntevaa tekstiä ja sen, että fitness on oikeasti kilpaurheilua eikä mikään kilpaurheilu ole loppujenlopuksi terveellistä. Mielenkiinnolla seurailen sun valmistautumista syksyn skaboihin, jos sitä tänä vuonna pääsis itse paikanpäälle kannustamaan 🙂 mahtavaa alkavaa kesää ja diettiä sulle linda!

  8. Odotinkin että tartut tähän… 🙂 Tottakai jokaisella on oma kroppansa ja kukaan muu ei paremmin sen toimivuutta tunne kuin itse. Valmentajasi kanssa varmasti tiedätte mikä on sinulle paras tapa. Sitä vain ihmelttelen edelleen, että miksi tavallaan vaikeutttaa omaa duuniaan, ottamalla niitä lisäkiloja kun tietää että kisat on jo ihan nurkan takana. Noin lyhyellä offilla ei muutenkaan ehdi palautua 100% kun mieli odottaa jo uusia kisoja. Kukin tyylilään, hienoa että sulla on varaa antaa muille etumatkaa lisäkilojen muodossa. Tsemppiä dieettiin ja onnea tuleviin kisoihin=)

  9. Oi Linda! Olen sanonut tämän jo sata kertaa mutta sanon vielä kerran (ja tulevaisuudessakin varmasti monta kertaa): Sä olet mun idoli. 🙂 <3 Rakastan sun tapaa käyttää kieltä (ja naurattaa lukijoita) ja kirjoittaa lajistasi ja kaikesta siihen liittyvästä asiantuntevasti, selvästi ja inspiroivasti. Tsemppiä tulevaan kesään ja kisavalmisteluihin. Sulla on valtava määrä faneja tukena! 🙂 Haters gonna hate. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta