Eikö jalat kipeydy? Kokeile tätä!

Keskiviikkona minulla oli vapaapäivä ja päivän tavoitteena oli tappaa jalat. En voi sanoa, että itse olisin kärsinyt viime aikoina olemattomista lihaskivuista (mutta on niiden kipujen eteen tehty töitäkin). 😀 Vaikka aina painotan sitä, että treenit eivät saa venyä liian pitkiksi on hyvä muistaa ärsykkeen erilaisuus.

DSC02161

Lämmitten aina huolellisesti ennen jalkatreeniä. Lämmitelyyn kuluu usein 20-25 min. Alkuun sotken yleensä crosstrainerilla viisi minuuttia, jonka jälkeen siirryn pumppailemaan.  Alkulämmittelyyni kuuluu paljon kevyillä painoilla pumppaamista, varsinkin takareiden aktivointia. Itselläni jalkatreenit menevät helposti pyllylleen, eli kirjaimellisesti takapuolelle 😀 Takareidessä puolestaa ei helposti tapahdu yhtään mitään, joten siksi lämmittelyllä on tärkeä rooli ainakin omissa jalkatreeneissäni.

Koska vapaapäivän teemana oli ainoastaan jalkojen tappaminen, olin varannut siihen reilusti aikaa. Treenii venyi tolkuttoman pitkäksi, koska sarjojen välissä pidin tarkoituksella pitkät tauot 3-5 min. Huom! Ennen jokaista sarjaa haen liikerataa pienemmillä painoilla tai jopa ns. ilman painoa (esim. pelkkä tanko).

Lämmittely 25 min

Sumo maastaveto 4×10 70kg

Suorinjaloin maastaveto 4×15 50kg

Jalkaprässi 3×15 200kg

hip thrust tangolla 15 toistoa 60 kg

15 toistoa 80 kg

15 toistoa 90 kg

15 toistoa 100 kg

Sarjapainot olivat suhteelliset alhaiset, koska keskityin puhtaasti tekniikkaan ja negatiivisiin laskuihin. Offilla on niin ihanaa treenata! Kulutuksella ei ole mitään väliä, eli ei ole kiire mihinkään. Offilla on siis aikaa myös harjoitella niitä liikkeitä joiden tuntuma tai tekniikka on vähän hakusella. Vastavuoroisesti jo hanskassa olevien liikkeiden tekniikkaan on motivaatio pureutua entistä enemmän. Itselläni on ainakin vielä tähän asti ollut sellainen fiilis, että saan useamman kerran vuodessa ahaa -elämyksen: “Enhän mä oikeesti oo osannut treenata aikaisemmin ollenkaan”. Eli näin kuuden vuoden tahkoamisen jälkeen opittavaa löytyy edelleen joka viikko 🙂 Mitä keskiviikon jalkatreeniin tulee, etenkin suorinjaloin maastaveto on minulle todella haasteellinen. Nostaisin tangon aina niin mielelläni selällä 🙂

Treenistä tuli siis kunnon hiissaustreeni ja aikaa vierähti lämmittelyiden kanssa noin kaksi tuntia. Lopuksi tein vielä ihan sika vähän pohkeita ja vatsoja. Jalat turposivat kyllä oikein kivasti ja treenin jälkeen suuntasin respaan mussuttamaan 130 g riisikakkuja, yhden banaani ja 30 hydroiso (maku m-nutrition valkosuklaa-hasselpähkinä MUISTA! koodi LINDA10, verkkokaupasta -10% ). Kuidut ja prodet jäivät vähän alhaisiksi, mutta en mä mitään eväitä jalksanut väsätä 😀 Helpot eväät, ei tarvinnut kantaa kylmäkalleja mukana tai tehdä mitään valmisteluita 🙂

Mussutuksen jälkeen tunnin lepo, eli treenautusta Danillä. Koska Eevi on poissa yritän etsiä uutta parasta salikaveria, joten Dan saa leikkiä tätä rooliaan tahtomattaan 😀  Danin treenin jälkeen juoksusin vielä hierontaan.

DSC02166

Hierojallani Tommilla olikin sitten täysi työ murjoa auki näitä offisellu ja treenineste jalkoja. Jouduin pyytämään muutaman kerran, että anna mä otan vähän happea, kun sattuu niin paljon. Torstai aamuun heräsin ns. täysillä kintuilla. Nämä muhkeat muodot kirvoittivat minua torstaina keikistelemään auringonvalossa. Oli niin ihanan lämmin, että oli pakko istuskella parvekkeella useampi hetki imemässä lämpöä. Ihan käsittämätöntä, että voi heilua parvekkeella näin vähissä vaatteissa. Ihan huippua! <3

Tappo = onnistunut! Jes!!

lindapaldanius

13 vastausta artikkeliin “Eikö jalat kipeydy? Kokeile tätä!”

  1. Osaatko sanoa mistä johtuu kun treenaan kovaa ja lihasta kun yritän kasvatella ni syön paljon mutta puhtaasti, silti tulee selluliittia reisiin 🙁

    • Elämä on 😀 Plus kaloreilla tämä on väistämätöntä ja suorastaan suotavaa. Treenaaminen on paljon turvallisempaa kun on vähän selluliittiä!

  2. Meiti ettiskelee semmoi hyvää hierojaa joka ei hipsuttele (spa-hoidot erikseen pliis!), vaan oikeasti osaa avata lihakset ja irrottaa kalvot ja mitä näitä nyt on. Plussaa olis myös, että osaa keskittyä siihen hommaan pulisemisen sijasta, eikä esim. kuten yks jamppa kysy miksi meillä ei ole lapsia (apua kuka kysyy es tommosta!).

    Uskallatko paljastaa sun hierojan tiedot? 😀

    • Voi sitten mun hieroja on niin väärä!! Selvästikin hänen läpät tulee olemaan niin liikaa sinulle 😀

    • Kokeile Pasilan opiskelijaurheiluhierontaa! (Jos siis asut lähellä Helsinkiä)

    • Ihhhhhhh kyllä läppää saa heittää (lue: pitää heittää!), mutta semmoi yhtäkkinen vakavamielinen keskustelu lapsettomuudesta täysin tuntemattoman miehen kanssa, kesken lihaskalvojen avaamisen, oli vähän kreisi tilanne. XD

      Mä en yhtään dissaa opiskelijahieronta-paikkoja, mut just niissä mun kokemukset on sitä hipsuttelua ja kerrotaan miten mennään ”lihaksen ehdoilla”. Mä tarviin raavaan old-school tyypin (miehen tai naisen ihan sama), joka oikeasti tietää mitä tekee, runnomaan mun lihakset auki. Piis.

      Että paljasta itsesi tai hierojasi somekansa! 😀

  3. Onko tohon prässin 200kg laskettu kelkan paino mukaan ? Aika hullun paljo painoa !!! 😀 ehkä mäki jonain kauniina päivänä

    • Tää sellanen vaakaprässi (yläviisto raskaampi) nää on lisäpainot (200kg)

  4. Teetkös hip thrustin minkälaisella konfiguraatiolla eli onko sulla ihan normaali 20kg pitkä tanko vai sellainen lyhyempi versio vai teetkö smithissä? Riittääkö sulle tuon 100kg kanssa pehmusteeksi ihan sellainen ”pötkylä” tangon ympärillä vai taitteletko jumppamattoa siihen vai miten? 🙂

    • Yhteensä 100 kg (sisältää 20 kg tangon) pehmuste riittää 🙂

  5. Kiva postaus välillä lukea minkälaisia treenejä teet ja ja millaisilla painoilla. Huikeeta! Pistä samanlaista settiä tulemaan muistakin lihasryhmistä. Postaustoive; olisi kiva kurkata sun asuntoon tuo parveke kun näyttää jo niin hienolta. Nautitaan nyt ennen kun takatalvi tulee. Oi ihanat Malmin maisemat=)

  6. En kestä sun blogi on ihan paras!:D Niin hyvää huumoria ja positiivinen elämänasenne. Naureskelen aina sun jutuille ku luen sun uusia postauksia:-D Jatka samaan malliin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta