Koolla on väliä

Riisikakku on harmittavan usein väärinymmärretty tuote. Olen kuullut treenivuosieni (joiden aikana nämä ihanuudet astuivat elämääni) jos jonkinmoista kommenttia riisikakuista. Ehkä paras kommentti tai pitäisikö sanoa kysymys on ollut eräältä reilummalta naiselta: “Eikö noi riisikakut ole sellaista höttöhiilaria?”. Ööö, mikä ihmeen höttöhiilaria 😀 Mutta joo… On totta, että riisikakut koostuvat lähinnä hiilihydraateista ja että niissä on suhteellisen vähän kuitua. Kuiduttomuus ei kuitenkaan tee niistä mitään höttöä 😀 Liiallinen kuidun saanti voi aiheuttaa jälleen niitä minun blogini suosikkiaiheita, eli vatsaongelmia 😉

DSC01805

Tällä viikolla sain osakseni taas riisikakku kritiikkiä ja se kuului näin: “Mä en tykkää riisikakuista”. Okei, mä tykkään 😀 Mutta luulen, että kyseisen henkilön riisikakku inhoamisen taustalla on koon merkityksen täydellinen tietämättömyys.

Aloitetaan siis shokkiuutisella, eli riisikakkuja on eri koisia! Eli jokaiseen makuun 😉 En halua pureutua lainkaan maustettuihin kakkuihin, koska kyseessä on todella erilainen tuote kuin tämä alkuperäinen naturaali versio. Tai mistä minä minä tiedän, tulivatko maustetut riisikakut ennen maustamattomia? Mutta, joka tapauksessa maustettu ja maustamaton riisikakku ovat yhtä hyvin verrattavissa kuin peruna ja perunalastut 😉

unnamed

Koon merkitykseen palatakseni, suosin itse näitä jättiläis versioita. Kaikista isoimmat riisikakut ovat parhautta kun ne murtaa noin popcornin kokoisiksi paloiksi ja lisää sekaan hyppysellisen suolaa 😛 Näitä popcorni kopioita napostelen joka ilta treenin jälkeen 140 g. Pienemmät kaverit, eli keskikokoiset riisikakut puolestaan sopivat hyvin ladottavaksi, eli silloin kun niiden päälle ladotaan makeannälkään esim. kookosmannaa tai leivän korvikkeena kalkkunaleikkeleitä ja kurkkusiivuja (läski versioon kuuluu sipaisu voita). Molemmat jälleen ihan super hyviä tapoja nauttia riisikakkuja.

Viimeinen eli ne super litteät, kylläkin maissista tehdyt kakut ovat huippuja jos haluat rakentaa kerros versioita. Eli väliin voi laittaa vaikka itse tehdyn nauta pihvin ja paistetun kananmunan. Maistuu muuten ihan taivaalliselle! Loistava sunnuntai-illan kevennetty versio hampurilaisesta vai pitikö sanoa, että köyhempi versio 😀

lindapaldanius

17 vastausta artikkeliin “Koolla on väliä”

  1. Riisikakuista poiketen; mistä nämä täydellisen väriset harmaat trikoot on peräisin? 🙂

  2. Viime kaudella Fitnesspäiväkirjoissa Valosaaren Mari söi riisikakkuja sinapin ja kalkkunaleikkeen kanssa. Voin sanoa että on taivaallisen hyvää 😀

    • Totta! Sinappi sopii ihan kaikkeen. Esim. jos laitat kylmän (kypsennetyn) kanasiivun päälle vähän sinappia, maistuu se ihan makkaralle 😀 Olin ihan masentunut kun aprillipäivänä pyöri sosiaalisessa mediassa aprillipila, jossa mainostettiin sinappijäätelöä. Mä olisin oikeasti halunnut sitä! 😀 Ihan tyhmää 😀

  3. Riisikakuissa on se ongelma et niitä o nii kiva narskutella, tarkotus ottaa yks ja käsi vaa hakeutuu kaapille yhä uudelleen ja uudelleen hamuten lisää 😀

  4. en ymmärrä tuota ”riisikakut on höttöhiilaria” samaa on mullekin sanottu. siis eikös höttöhiilari=puhdistettu vehnäjauho, sokeri, glukoosifruktoosisiirappi ja niistä tehdyt/sisältävät tuotteet? Ja eikös treenin jälkeen ne ”hötöt” ole nimenomaan perusteltua ottaa? riisikakut ovat vaan valitettavan kalliita kg hintaan verrattuna riisiin…. oma namiversio on tomaattipure, oreganoa ja raejuustoa menee pizzasta nam!”

  5. Mä en oo ikinä tajunnu tuota riisikakkuhypetystä. Mun mielestä ne maistuu vaan styroksille. En tiiä onko se koostumus sitte se mikä mua ärsyttää siinä. Toimii varmaan jonain kuljetusalustana päällisille, mut ite syön mielummin ihan oikean leivän ku jotain mautonta pahvia. 😀

  6. Moikka! Lasketaanko palautusjuoman (whey80+banaani) kalorit lisäksi omaan päivittäiseen kulutukseen esim. 2150 vai sisällytetäänkö ne kalorit niihin? Eli toisin sanoen söisin lepopäivinä about 1920 kaloria ja treenipäivinä 2150 kaloria TAI jos palkkari lisätään vielä erikseen niin lepopäivinä olis 2150 ja treenipäivinä about 2380 kcal. Olen siis nainen, 21, 59kg/162cm ja käyn 4-5krt salilla. Tavoitteena saada lihasmassaa.

    • Kysyisin häneltä joka on tämän ruokavalion suunnitellut. Mutta esim. Itse lasken palarin päivän makroihini 🙂

  7. Mun suosikki riisikakkuherkku on ehdottomasti riisikakku nutellalla, banaanisiivuilla ja vähän kanelia päälle. ”Terveellisempi” 😂 versio on muuten sama, mutta nutellan tilalle maapähkinävoita. Aivan must aina cheattipäivinä 😋😋. Arkisin lähinnä leikkeletta ja kurkku-tomaatti-salatti päällä.

  8. Vielä kysymys; mikä olisi hyvä riisikakkumäärä esim salitreenin jälkeen? Tuo 140g kuulostaa aika paljolta, sehän on melkein koko paketti.

    • 140g on naiselle tosi paljon 😀 sopiva määrä riippuu niin sadasta eri asiasta. Kuten paino, kulutus, aineenvaihdunta… Mutta jos olet normaalivartaloinen 50-60 g nainen ja et koita nostaa painoasi, sanoisin esim. 60-80g

  9. Paljonko esim. riisi 50g (kuivapaino) vastaa riisikakkuja määrältään? En ole ikinää perehtynyt tai tutkinut asiaa ja voin itsekin tutkia asiaa joskus kaupassa mutta aattelin jos satut asian tietämään niin iso kiitos vastauksesta 😀 en oo ikinään tullut edes ajatelleeksi riisikakkujen eri kokoja kun niitä tosi harvoin tulee syötyä 🙂

    • Riippuu juuri kakkujen koosta, mutta asia on super yksinkertainen! Eli jos paketissa on 100g, syöt puolet paketista 🙂

  10. Tuo kuidun saanti näkökulma on ainakin taviksella vähän ongelmallinen 😀 Monet eivät syö sitä puolta kiloa kasviksia päivässä tai esim. aamupuuroa. Sitten jos alkaa semmoisessa ruokavaliossa vielä korvaamaan leivän, puuron, pastan jne. riisikakuilla niin voi olla jo kuidunsaanti liian alhainen?
    En kyllä tosin ole perehtynyt millaisilla ruokamäärillä ja ruuilla tarvittava kuitumäärä täyttyy. 🙂

    • Hmmm. Totta, siksi kannattaa miettiä mitä sinne suuhun laittaa 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta