Tämänhetkinen ruokavalioni

Toivepostauksena ajattelin vähän valoittaa tämänhetkistä ruokavaliotani. Toisaalta tässä ruokavalion valoituksessa ei sinällään ole mitään järkeä… Ehkä nämä ruokavalioasiat ovat vähän sama kuin verotiedot 😉

image

Eli ihan heti aluksi haluaisin muistuttaa, että jokainen meistä on yksilö. Isoimman painopisteen haluaisin laittaa sille faktalle, että olen kilpaillut aika hiljattain. Olen siis edelleen reversellä ja olen nyt edelleen pyrkinyt järjestelmällisesti nostamaan energiansaantiani.

Kisadieetin jälkeen on ruokavalion kanssa oltava äärimmäisen tarkka. Kaloreiden nosto pitää tehdä maltillisesti, mikä on tarkoittanut omalla kohdallani esim. 20 g hiilihydraattia lisää per. päivän annos ja seuraava vastaava nosto viikon kuluttua. Itse olen syönyt (ainakin omasta mielestä) tällä offilla luvattoman vähän shaibaa. Olen kyllä nauttinut elämästä ja ruuasta, mutta olen kyllä yrittänyt olla myös järkevä. Tämä luvattoman vähäinen shaiban määrä on kyllä palkinnut ja voin aidosti sanoa, että olen todella tyytyväinen tämän hetken kuntooni. Energiansaantiani kerkeän vielä hyvin nostamaan ennen seuraavaa kisadieettiä 😀 Seuraavaan dieetin olin ajatellut aloittaa touko-kesäkuussa.

Suhteet voidaan karkeasti jakaa näin:

Proteiinia 30%

Hiilihydraatteja 50%

Rasvaa 20%

Kaloreita tästä setistä kertyy rapiat 2100kcal (+kaikki ohi syödyt ruuat :D)

Etenkin naisten on vielä suhteellisen helppoa toteuttaa tällaista vähärasvaista ruokavaliota. Isoilla miehillä kuten kehonrakentajilla ei tämän tyyppinen runko oikein toimi. 5000 – 6000 kcal josta 50% on hiilihydraattia, kuulostaa kyllä ihan kamalalle! Eli isojen poikien on yleensä pakko ottaa energiaa rasvoista. Ja taas, muista yksilölliset erot! Oma kroppani tykkää todella paljon hiilareista 😀

image

20% rasvoja ruokavaliossa on todella vähän. Eli matala rasvojen määrä ruokavaliossa tarkoittaa tarkkaan suunniteltua hiilihydraattien ja proteiinien mm. ajoitusta, määrää, laatua. Lisäksi esim. omega 3-kapseleille on pakko laittaa todella paljon painoarvo. Itse syön joka päivä 4 kpl. Ja HUOM! En suosittele ketään kopioimaan ruokavaliota näiden tietojen perusteella! Mutta laitetaanpa varoitteluista huolimatta vielä pituus eli 162 cm ja paino 56 kg. Eli

that’s me, enjoy!

lindapaldanius

15 vastausta artikkeliin “Tämänhetkinen ruokavalioni”

  1. syötkö lepo/välipäivinä samoilla makroilla ja kaloreilla?
    Ite oon 171.5cm ja painoa 52kg. Makrot hh 40% p 30% r 25%. Kaloreita tulee se 2000-2100 pv jos palautus juoma mukana. Tavoitteenani on saada lihasmassaa ja nostaa paino 54kg jolloin bmi on normaali. En ole ns. Laiha läski 😂 nouseeko sun kalorit vielä paljon tosta?

    • Syön aina samat ja yritän nostaa vielää 200-400 kcal.

    • minä 165cm & 50kg, painon haluisin 55kg. tällä hetkellä syön kans n. 2100kcal ja paino ei enää nouse. makrot menee kutakuinkin näin 35% rasvaa, 25% proteiinia ja 40% hh. mitä suosittelisit lisäämään jos toivoisin myös vähän lihastakin lisää en pelkkää rasvaa, ja kuinka paljon. syön myös omegoita mutta ”vain” 2kpl päivä.

    • Itse lisäisin hiilateita. Paha sanoa kun en ole nähnyt sinua tai edes tiedä mitä syöt ja milloin. Lisäksi liikunnan määrä kiinnostaisi…

    • Kyllä, molempia. Käytän M-nutritionin tuotteita.

  2. Moikka, mielenkiintoinen postaus 🙂
    Millainen kalorimäärä sulla oli alimmillaan dieetillä ja kuinka paljon painoa on tullut kisojen jälkeen?

    • Kisapainoni on ollut vähän alle 50 kg. Tuohon alhaisimpaan kalorijuttuun en halua vastata. Fitfashionin osa lukijoista on todella nuoria, joten olisi edesvatuutonta neuvoa mahdollisimman alhaisia energiamääriä.

  3. Paljonko sulla on painoa jalkaprässissä ja vapaassa kyykyssä ja smith kyykyssä? 😊

    • Millä toistoalueilla? Smith en käytä ja kyykkyä en tee nyt olenkaan… Jalkaprässiä on myös paha vertailla, koska niiden kallistuskulmat ovat hyvin eri…

  4. niissä toistoissa mitä teet, eli esim. 10-15 toistoa? tai jos teet 6-8 🙂
    Miksi et käytä kyykkyä? Ihana kun vastailet näin aktiivisesti! pisteet siitä! :))
    muutenkin ihan paras blogi

    • Itse en ns. voimannostolliikkeitä tee kuin max. 8 toistoa per. sarja. Kannattaa miettiä pysyykö tekniikka halussa noissa 10-15 toistoissa? Olen käynyt salilla 6 vuotta, joten ihan vaihtumielessä olen nyt muutaman kk ilman. Teen kyllä esim. sumomaastavetoa. Kyykky ei ole minulla mitenkään vahva, teen näitä lyhempiä sarjoja 65kg.

  5. Hyvä kun ”varoittelit” ettei kannata kopioida ruokavaliota ja olen siitä todella kiitollinen! ja ettet kirjoita grammalleen mitä syöt vaan pääpiirteittäin ja mikä on päivän kunto. Se että myös syömisestä nauttii on kiva lukea ja ettei aina mene orjallisesti. Ihmiset kopioi ihan liikaa netistä muiden ruokavalioita miettimättä sopiiko se heidän tavotteisiin ja kulutukselleen. Jos joku syö 2000kcal ei voi olettaa sen olevan sama itselleen vaikka treenimäärä olisi sama koska ei tiedä mitä se toinen tekee työkseen ja liikkuu muuten vapaa-ajalla.

  6. Minähän tätä postausta toivoin ja voin kyllä omalta osaltani sanoa, että on itsellä onneksi ihan ammattilainen suunnittelemassa omaa ruokavaliota, kun typeräähän se on syödä niinkuin toiset syö kun jokaisen kroppa toimii kuitenkin niin eri tavalla 😄 mutta ihan mielenkiinnosta tätä postausta toivoin 😃

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta