Mikä ihmeen fruktoosi -intoleranssi?

Ruokailu tuntuu olevan päivä päivältä haastavampaa. Tämän päivän trendikkäimmät ruoka-aineallergiat ovat ehdottomasti laktoosi -intoleranssia ja keliakia, eli gluteenittomuus. Ehkä on siis aika esitellä suuremmalle yleisölle tuntemattomampi elintarvikeintoleranssi nimeltä fruktoosi -intoleranssi.

Koska valkoinen sokeri on vaarallisempaa kuin ydinjäte, makeutetaan tuotteita keinotekoisilla makeutusaineilla. Makeutusaineista löytyy myös niitä luonnollisempia vaihtoehtoja, kuten hedelmäsokeria eli fruktoosia. Mutta mitäs pahaa muka hedelmäsokerissa on? Hedelmät on terveellisiä! Niin, mutta….

“Jahvat tulloo ja helemat paukkuu!”

Kas näin! Todella luonnollista siis. Joulukuussahan kasvaa ihan niin kuin luonnostaan aika mehukkaita appelsiineja täällä Suomessa hankien keskeltä. Ja tässä piileekin hedelmäsokerin ongelma. Yhden sukupolven aikana ihmiselimistön täytyy sopeutua ravintoon, jota ei ole nautittu yhtä suuria määriä moneen miljoonaan vuoteen. Ennen hedelmiä ei syöty talvelle lainkaan ja nyt yhden smoothien aikana voit helposti tankata kehoosi yhden omenan, päärynän, appelsiinin ja banaanin. Ja mikä parasta, maha ei tullut edes täyteen ja jaksat helposti herkutella hetken päästä vähän lisää terveellisiä hedelmiä. Vuoden ympäri tietenkin!

Tämä yhden sukupolven aikana tapahtuva sopeutuminen selittää usein miksi meitä nykyään pierettää, ihan kaikki!

Ja vaikka ei pierettäisi voi makeutusaineilla helposti huijata omaa kehoa:

Hyvin monissa marketeista ja pikaruokapaikoista saatavissa salaatinkastikkeissa on tätä nykyä fruktoosi-glukoosi-siirappia. Tutkimukset osoittavat, että tämä siirappi tyrehdyttää tietyn kylläisyyshormonin, leptiinin, tuotantoa myös sellaisilla ihmisillä, joilla ei ole fruktoosi-intoleranssia. Paljon pidempään pitää kylläisenä yhtä paljon kaloreita sisältävä salaatti, joissa on itse tehtyä etikka-öljy- tai jogurttipohjaista kastiketta.

-Suoliston salaisuus, Giulia Enders-

Mutta palataanpa siihen fruktoosi -intoleranssiin. Fruktoosin yliannostus aiheuttaa elimistössämme yksinkertaistettuna seuraavanlaisen prosessin: ylijäämäfruktoosi lähetetään sellaisenaan (eli käsittelemättömänä) paksusuolen suolistoflooraan, joka aiheuttaa epämiellyttäviä vaivoja.

Syitä:

  1. Soluissaan on normaalia vähemmän fruktoosin käsittelyyn tarvittavia entsyymejä.
  2. Fruktoosi voi väkevöityä soluissa ja näin ollen häiritä muita prosesseja.
  3. Imeytymisongelmat
    1. suoliston seinämässä puutteellinen määrä fruktoorin kuljettamiseen tarvittavien GLUT-5-kuljetusproteiineja
    2. kuljetusjetuskanavien vähyys
    3. kuljetuskanavien ylikuormittuminen

Eli muista kohtuus! Syö maitotuotteita juuri sen verran kun perse kestää ja gluteenin mahdollisia jäämiä ei todennäköisesti tarvitse vältellä muiden kuin keliaakikkojen. Hedelmät ovat terveellisiä, mutta ei välttämättä ole järkevää korvata suurinta osaa päivittäisestä hiilihydraattien saannista hedelmillä. Hedelmien kanssa kannattaa olla erityisen tarkka etenkin dieetillä, jolloin hiilihydraattien saanti on rajoitettua. Koska? Vastaus löytyy glykogeenivarastoista, joita tyhjennämme mm. treenatessamme.

_MG_4688 (2)Tiedän että lukijoissa on paljon lääkäriopiskelijoita, joten kommenttiboksi laulamaan 😀

lindapaldanius

5 vastausta artikkeliin “Mikä ihmeen fruktoosi -intoleranssi?”

  1. On vaarallista lähteä neuvomaan suomalaisia syömään vähemmän jotain, terveellistä ja loistavaa ravintoaineiden lähdettä, kuten niitä hedelmiä.. Tutkimuksissa on todettu että runsas fruktoosin käyttäminen aiheuttaa mm insuliiniresistenssiä ja rasvamaksaa. Fruktoosin metabolia on poikkeuksellinen. Se ohittaa tärkeän säätelykohdan ja kulkeutuu suoraan maksaan, jossa se lisää mm. Rasvojen synteesiä. Mutta hedelmistä ja marjoissa hyöty blokkaa haitat eli niistä saadaan huomattava määrä vitamiineja ja kivennäisaineita sekä kuitua. Itse suosittelisin kiinnittämään huomiota prosessoitujen tuotteiden sisältämään glukoosi-fruktoosisiirappiin (amerikassa tunnetaan nimellä HFCS eli high fructose corn syrup) sekä fruktoosisiirappiin, ja välttämään niitä sisältäviä tuotteita. Näillä makeuttaminen on halpaa, jonka vuoksi elintarviketeollisuus niitä suosii. Fruktoosisiirapeilla makeutettu tuotteita on esimerkiksi monet jogurtit, leivokset, keksit, murot, jääätelöt, makeiset ja ylipäätään useat halvemmat prosessointi tuotteet. Sekä esimerkiksi terveellisempänä pidetyt hedelmäsokerilla makeutetut Vichyt. Nämä on ne tuotteet joita lähtisin karsimaan ruokavaliosta. 🙂
    P.s. en ole lääkäri, mutta ravitsemustieteen opiskelija kyllä

    • Huh! Onneksi en neuvonut ketään välttämään hedelmiä ja viitasinkin tuohon fruktoosi – glukoosi -siirappiin. Postaus kannattaa lukea loppuun tai huolellisesti. Mutta jos joku lukija missasi sanan kohtuus, haluan poimia tämän sanan uudelleen esille. Eli muista kohtuus ihan kaikessa 😀

  2. Mä rakastan suomalaisissa erityisesti just sitä ihanaa kohtuuttomuutta ja joko-tai -mentaliteettia, luultavasti just siksi että olen itse niin täydellinen oppikirjaesimerkki juuri siitä 😂 mikä v*tun kultainen keskitie, se on täysillä päätyyn ja ambulanssilla pois (Anssi Kelaa lainatakseni)! Tässä tapauksessa syödään joko pelkkää makkaraa tai sit pelkästään hedelmiä, piste. Ei mitään muttia, se on joko tai.

    Onneksi siitä voi ees vähän opetella pois halutessaan, ja joillekin ikäkin tuo viisautta (toisille taas ei, valitettavasti). Jos hyvin käy, tällee vanhempana voi jo vähän nolostuneena naureskella sille miten mustavalkoinen sitä oli nuorempana ja kuittailla olankohautuksella muiden ehdottomuuksia. Sitä paitsi mä oon aika varma, ettei kovinkaan moni niistä, jotka muutenkin välttelee hedelmiä, lue Linda Paldaniuksen blogia. En mäkään lue leivontablogeja, kun en kerran leivo, tai muotiblogeja, kun en edes ymmärrä muodista mitään. Voin toki olla väärässä (tuskin kuitenkaan, harvemmin oon).

  3. Minusta myös tästä kirjoituksesta jäi mieleen päällimmäisenä se kuva, ettei hedelmiä pitäisi syödä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta