Q&A OSA 2

Jatketaanpa Q&A:n parissa. Ensimmäisen osan löydät video muodosssa täältä. Toisen osan olen toteuttanut näin kirjallisesti, koska kaikki ei tykkää katsoa tai kuunnella meikäläisen monotonista ääntä 😀 Ja sitten itse asiaan!

 

Miten sun sukulaiset suhtautu asiaan kun päätit kilpailla ja entä nyt?

Mitkä? :DD Perheeni on aina ollut hyvin tukeva ja ylpeä harrastuksestani.

 

Kuinka usein treenaat käsiä, siis esim hauksia ja muita?

Kaksi kertaa viikossa

 

Voiko lihasmassaa kerätä itselleen, jos ei syö ”plussakaloreita” eli yli kulutuksen? En tarkoita, että söisin alle kulutuksen. Mietin, että jos syön kulutukseni verran pystynkö saamaan lisää lihasmassaa? Kiitos!

Riippuu varmasti pitkälti kehonkoostumuksesta, eli lähtökunnosta ja tavoista (ruokavalio + liikunta) miten toteutat tavoitteesi (dieetti + lihasmassan lisäys). Mutta periaatteessa ainakin jossain määrin tämä on mahdollista.

 

Missä näet itsesi 10 vuoden päästä?

Olen äiti ja ehkä en asu Helsingissä 🙂

Oletko tyytyväinen elämääsi?

Tällä hetkellä kyllä, mutta aina on parannettavaa. Elämästä tulee tylsää jos ei ole tavoitteita 🙂

 

Oletko koskaan miettinyt kasvissyöjäksi tai vegaaniksi ryhtymistä?

Jos lopettaisin fysiikkalajeissa kisaamisen, niin miksi ei? Mutta todennäköisesti en…

 

Oletko hyvä muissa urheilulajeissa?

En 😀 Joskus olin ihan ok sulkapallossa, mutta sekin taitaa olla historiaa :DD

 

Mitä mieltä olet siitä, että nykyään kaikki tahtovat kisalavoille?

Ei välttämättä kovin realistinen tai “järkevä” tavoite.

 

Suomen top3 parasta kuntosalia?

  1. Töölö Gym, Helsinki
  2. Wolf, Tampereen keskusta
  3. K&M, Lahti

 

Keitä fitnesskisaajia ihailet/ovat idoleitasi?

Joey Swoll, josta tulee poikaystävänä kun vain olen ensin muuttanut ulkomuotoani Yarishna Ayalaksi 😉

 

Paljonko sun silarit kustansi ja missä otit ne?

Vuosi taisi olla 2011 ja se ei ollut niin hieno hetki, että muistaisin hintaa enää :DDD Lisäksi aikaa on mennyt niin paljon, että vinkki mielessä hinnasta ei hyödy kukaan. Otin Virossa ja enempää en aio vastailla näihin silari kysymyksiin, nyt eletään kuitenkin vuotta 2016 ja olen fysiikkakilpailija…

 

Riittääkö dieetillä 1 pitkä tasasykkeinen aerobinen ja 2-3 HIIT–tyyppistä intervallitreeniä, vai tarvitsisiko enemmän tasasykkeistä? (tiputettavaa on vain muutama kilo ylimääräistä pois).

En ymmärrä, miksi tasasykkeistä pitäisi tehdä ollenkaan. Itse suosi HIIT -tyyppistä treenaamista, jotta lihasmassaa poltettaisiin mahdollisimman vähän rasvanpolton ohessa. Enempää en näillä taustatiedoilla osaa sanoa 🙁 Toki tasykkeinen voi ihan perusteltua esimerkiksi pitkällä kisadieetillä mm. yhden viikon ajan, joilloin HIIT jätetään kokonaan pois. 

 

Lemppari dieettiherkku? Entä offilla?

Kaurapuuro ja riisikakut molemmilla 😀

 

Miten hoidat hiuksiasi?

Huonosti, pesemällä liian harvoin 😀

 

Lemppari kosmetiikkatuotteet?

Kosteusvoide ja eyeliner

 

Millainen oli Linda 18v?

Ujo

 

Miten huollat kehoasi? Erityisesti mua kiinnostaa niska-hartiaseudun lihashuolto, jotka jumiutuu auttamattomasti painojen heiluttelusta t. Jäykkäniska

Käyn min. kahden viikon välein hieronnassa ja lämmittelen huolellisesti. Huolellinen lämmittely ei tarkoita sitä että sinulle tulee hiki, vaan myös nivelet kannattaa “pyöritellä” huolella auki. Putkirullaan myös kehoani jonkun verran, mutta jos kärsit niskan jäykkyydestä, olisiko kyseessä enemmän joku virheellinen liikerata salilla??? Epäkkäät aktivoituvat liikaa tai väärissä kohdissa?

 

Mitä onnellisuus merkitsee sulle? Voitko sanoa olevasi onnellinen just nyt?

Tällä hetkellä olen onnellinen ja se on minulle kaikki kaikessa.

 

Mitä sä pelkäät kaikista eniten? Entä mitä rakastat?

Pelkään eniten että läheisilleni tapahtuu jotain pahaa. Rakastan yli kaiken sitä tunnetta kun innostun jostain pienestä asiasta. Esimerkiksi juhlin joulun alla monta päivää heijastimella, jonka ihana työkaveri oli minulle tehnyt.

 

Mielipide teineistä jotka sanovat olevansa ”fitness”, ja syövät 1000kcal päivässä ja treenaavat liikaa?

Kamalaa…

 

Ehdin olla dieetillä kolme viikkoa, onnistuneen plussakauden jälkeen ja kroppa alkokin kiristymään jo erittäin kiitettävästi jne kaikki pelas hyvin. Sit mul tuli heikko hetki, mistä ensinnäkin koen kauheeta morkkista mut haluaisin nyt tietää, et kuinka paljon yhden päivän lipsuminen vaikuttaa dieetin etenemiseen/edeltävän viikon treenin perille menemiseen plus tietty miinuksella olemiseen jne jne. Päädyin siis viettämään aika kosteen illan ja seuraavana päivänä tietenkin sit hirveet darramättöpizzat ja karkkipussi jälkkäriks. Dafuq? Itsekuri katos aivan sekunnissa jonnekin, en ymmärrä. Mut kumminkin. Onks tää taas lähtöruudussa tää projekti?

Ei ole!!! Palaat vain dieetille ja heikkoina hetkinä muistelet tuota morkkista jonka lipsumisesi on sinulle synnyttänyt 😀 Pikemminkin, ehkä jatkat dieettiä nyt entistä motivoituneempana?!

 

Onko sinulla koskaan ollut ortoreksiaa? Tai tunnetko fitnesstyttöjä/poikia joilla se olisi?

Ei ole ollut ja en tunne.

 

Millainen rasvaprosenttesi on kisakunnossa, offilla ja mikä on rasvaprosenttisi suunnilleen ”mukavan tuntuisessa” ja näköisessä kropassa (omasta mielestäsi)?

En juurikaan mittaile rasvaprosenttiani kisakaudella tai sen ulkopuolella. Tieto ei sinällään kerro minulle yhtään mitään. Veikkaan kuitenkin että kisakunnossa prosentti pyörii kympin pinnassa ja muuten en tiedä. Mukava paino minulle on 54-57 kg, en siis tiedä paljonko silloin rasvaprosenttini on.

 

Miten mittaat rasvaprosenttisi, pihdein vai impedanssimenetelmällä? Mikä laite, kuinka usein?

Jos siis olen mittauttanut, olen käynyt InBodyssa.

 

Kuinka paljon urheilevan ihmisen ruokavalion pitäisi sisältää rasvaa, jos tavoitteena on ylläpito tai vain hyvin pieni painon pudotus? Onko 20% liian vähän? Olettaen, että liikuntaa tulee noin 5 kertaa viikossa, punttia, kehon painolla jumppaa ja pyöräilyä.

Rasvanmäärässä kannattaa ennen kaikkea keskittyä sen laatuu. Omega3:a ei saa unohtaa! 20% ei vättämättä ole liian vähän, jos ruokavaliosta löytyy riittävästi hiilihydraatteja ja proteiinia.

 

Mikä on kokemuksesi alkoholista ja dieetistä? Voiko lasillinen punaviintä sotkea aineenvaihduntaa niin, että laihdutus on vaikeampaa, vaikka kalorimäärät pysyisivätkin suunnitelmissa?

Ei alkoholia! Vaikka kalorimäärä olisi sama, et ole tässä ottanut huomioon maksaa, eli aineenvaihdunta häiriintyy. Toisin sanottuna rasvapoltto vaikeutuu.

 

Minkä verran teet ”offilla” aerobista salitreenin lisäksi?

Tällä hetkellä teen yhden HIIT -treenin viikossa.

Paljonko mielestäsi on optimaalisinta syödä plussakaloreilla jos tavoitteena kasvattaa lihaksia mutta pitää kunto siistinä ja välttää ylimääräiset makkarat?

Riippuu ihan siitä miten aineenvaihduntasi toimii. En voi kyllä sanoa mitään määrää :/ Juuri tämän takia fysiikkakilpailijat jauhavat reverse dieetistä.

Lempiherkut?

Jogurtit, rahkat, kaikki soseet ylipäätään :DDDD

Millaista musiikkia kuuntelet salilla?

Usein kuuntelen hip hop -musiikkia (ulkomaalaista).

Mistä löytää samantyyppisen miehen joka nauttii treenaamisesta, syömisestä ja ns rennosta fitness elämäntavasta?:D

Kerro heti kun tiedät! :DDD

Mitkä ovat suosikki lajisi bikinifitnesin jälkeen?

Olen niin surkea kaikissa muissa lajeissa :DD Ehkä ihan perus lenkkeily.

Suosikki hiilarin lähde?

Puuro tai riisikakut, en osaa valita!

HIIT tyyppinen tehokas treeni vai pitkä matalasykkeinen aerobinen?

Energiankulutuksen kannalta voivat vastata toisiaan, mutta lihasten polttamisen kannalta ei välttämättä. Ei kannata ihmetellä miksi esimerkiksi isot kehonrakentajat tuntuvat suosivan tasasykkeisiä. Keho vaan toimii niin eritavalla kun ei eletä pelkällä kaurapuurolla. Ja taas, jokainen yksilö! Itse valitsen HIIT 🙂

Kauhea nälkä, ruokaa saatava heti! Mitä syöt silloin?

Kalkkunaleikkeleitä ja riisikakkuja tai seipuuroa.

Millaiset kehut/ tökeröt kommentit ovat jääneet mieleen?

Usein ne negatiiviset jäävät parhaiten mieleen. Etenkin netissä on paljon anonyymeja räksyttäjiä ja ne kommentit kannattaa tietysti jättää omaan arvoonsa. Mieleenpainuvimmat kehut olen saanut omalta valmentajaltani Aleksilta ja ne ovat olleet tasoa: “Nyt näyttää että kunto on ihan ok”. :DD Kaikessa laimeudessaan olen tiennyt, että olen aidosti ansainnut ne, jos kerta Aleksi on ihan näin villiksi heittäytynyt 😀

Monta treeniä teet viikossa?

Viisi

Suosikki aerobinen treeni?

Ei ole, oikeastaan inhoan tehdä aerobisia. Ainut HIIT josta nautin edes hivenen on Cybexin crosstrainerilla tehty treeni. Siinä saa niin hyvin säädettyä askeleen pituutta ja korkeutta.

Jos saisit muuttaa yhden ”huonon” ruoka-aineen vähä energiseksi ja teveelliseksi, minkä muutaisit?

Tämä ei nyt varsinaisesti ole mikään “huono” ruoka-aine, mutta kyllä se olisi maitorahka. Nyt pelkkä maitorahkan näkeminen saa vatsani turpoamaan 😀

Onks sulla dieetillä paljon heikkoja hetkiä? Epätoivoisia ja itkuisia.. Miten tsemppaat itseäsi semmoisilla hetkillä?

Ei ole enää. Ensimmäisellä kisadieetillä keväällä 2014 taisin maata useamman kerran eteisen lattialla ja porata sitä kuinka väsynyt olen ja että en jaksa lähteä salille. Olen täynnä temperamenttia ja silloin siinä ei auta muu kuin odottaa, että tunteet tasaantuvat. En jaksa märehtiä pitkään. Vartin itkut ja menoksi. On vaan pakko keskittyä siihen tunteeseen jonka salin jälkeen saa.

Oletko saanut muilta paheksuntaa kerrottuasi, että elät terveellisesti ja treenaat kovaa?

Alkuaikoina paljonkin. Nykyisin päinvastoin. Esimerkiksi viime viikolla olin kipeä ja isäni soitti minulle joka päivä: “Oletko jo päässyt salille?” 😀

Mistä uskot että fitneksen paheksunta johtuu?

Osa paheksuntaa on kyllä ihan aiheellistakin. Voihan fitnesstä harrastaa myös ilman kilpailua! Tämä tuntuu unohtuneen monelta.

Mitä sana fitness itsellesi merkitsee?

Elämäntapaa ja motivaatiota. Fitness tuo ehdottomasti paljon sisältöä elämääni, niin henkisessä kuin fyysisessä mielessä.

Mitä kuuluu sun normaaliin jalka/pepputreeniin?

Kaksi kertaa viikossa. Paljon massaliikkeitä ja eripituisia sarjoja. Ei mitään salaisuuksia 😉

NFE-4532

lindapaldanius

6 vastausta artikkeliin “Q&A OSA 2”

  1. Itellä kävi kai tuuri, kun löysin ”fitnessmiehen” Tinderistä :DD Mutta asiaan: tää blogi on ihan huippu! Jäin koukkuun viime syksynä 🙂

  2. Oli ihan hauska kattoo ja kuulla sua videoltakin 😀 Mutta kiitos vastauksista, innolla odotin näitä postauksia! Jatka samaan malliin, sun blogia on mahtava lukee! 🙂

  3. Mua nolotti lähettää kysymys mut ehkä mä sittenki kehtaan :DDD Tuli tästä talvesta mieleen Jussi Ahon ihanat hiihtopäivät niin mä vaan sitä, että lähitkö sä kovana mimminä aina hiihtämään sinne Sikokalliolle vai menitkö sinne nynnykävelyreitille? Meikämuija hiihti hei, joka vuos! xD

    • Hyvä! Kyllä meikäkin hiihti aina. Kerran taidettiin huijata Josephinan mummo hakemaan meidät pois sieltä helkutin kalliolta :DDD

  4. Höh,sitä vaan että uusimmassa postauksessa näkyy etusivulla otsikko (bikinifitnesshelvetti malmilla 😀 ) mutta sivua ei löydy 🙁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta