Miten syöt järkevästi noutopöydässä

Meksikossa lomaillessani olen syönyt aamusta iltaan noutopöydästä, lähes kaksi viikkoa. Helppoa se ei ole ollut, vaikka tarjolla on paljon terveellisiäkin vaihtoehtoja. Ensimmäinen viikko on valehtelematta mennyt niin, että olen syönyt jokaisella aterialla vatsanihan sairaan kipeäksi (eli ähkyyn). Äiti on hienosti opettanut, että kaikkea pitää maistaa ja lautanen pitää syödä aina tyhjäksi. Ylilyönneiltä ei ole vältytty ja pikkuhiljaa huomaan, että minusta on kehkeytymässä varsinainen noutopöytä ekspertti. Ohessa muutama vinkki, ehkä myös sinne joulupöytää.

Eli miten noutopöydässä voi välttää ahmimisen ja ähkyn?

 

1. Valitse vain ruokia joissa ei ole kastikkeita / sooseja

Sooseja jaksaa änkeä vatsalaukkuun vaikka kuinka paljon, koska ne ovat jo valmiiksi lilletti muodossa. Lisäksi kastikkeet sisältävät paljon kovia rasvoja, vehnäjauhoja ynnä muuta yhtä huippu kamaa…

2. Valitse ruokia joissa on paljon sipulia

AInakin itselleni tulee ihan tolkuton jano sipulista. Vaikka nesteiden juonnissa ei ole mitään järkeä ruokailun yhteydessä, koska mahalaukun vatsahapot liukenevat eli ruuansulatus kärsii. Mutta onko noutopöydissä ylipäätään mitään järkeä :DDD

3. Valitse ne tulisimmat pöperöt

Suu ja myöhemmin takapuoli tulessa ei paljon tee mieli ruokailla. Muista tulinen ruoka polttaa kahdesti!

4. Älä istu noutopöydän välittömässä läheisyydessä

Maha täynnä ei jaksa lyllertää edes sitä kolmea metriä. Kun käsi ei yllä kauhoihin ahmiminen jää väkisinkin vähemmälle 😉

5. Valitse pienen kokoinen lautanen

Aina on pakko hakea lisää, eli ensimmäisellä ja toisella kierroksella syöt väkisinkin vähemmän kun käytät esim. leipälautasta. Lisäksi saat mukavasti liikuntaa kun juokset noutopöydän ja ruokapöydän väliä sen sata kertaa. Hyötyliikunta kunniaan!

6. Ota kaikkea, mutta vain vähän vaikka tietäisitkin että pidät joistakin ruoasta enemmän kuin toisista

Hyvää ruokaa mahtuu vatsaan enemmän ja ne huonot maut hillitsevät syömistä. Tietysti on myös meitä joiden mielestä ihan kaikki ruoka on aina hyvää :DD

7. Muista juoda vettä ruokailujen välissä

Jos nautit all inclusive palvelusta kuten esimerksi joulusta vanhempien luona 😉 Kannattaa aina juoda puoli tai jopa yksi litra vettä jokaisen ruokailun välissä.

8. Syö hitaasti, nauti ja maistele

Super vaikeaa, mutta voit ainakin yrittää edes käyttäytyä :DDD

9. Pue päällesi sellaiset vaatteet jotka eivät näytä hyvältä valtavan vatsan kanssa

Olen aikaisemminkin mainostanut tätä makkarankuori kikkaa. Makkarankuoreen mahtuu rajallinen määrä tavaraa!

10. Valitse “terveelliset” vaihtoehdot, myöskään salaatti ei tarvitse kastiketta 😉

Salaattikastike on soosi, eli muista myös nro. 1 kohdan vinkki!

 

Joulupöydän osalta voin vinkata vielä sen verran, että usein jokainen voi vähän itse vaikuttaa siihen mitä pöydässä tarjoillaan. Onko se kinkku aivan pakollinen ja tarvitaan neljä eri laatikkoa? Voisiko niistä laatikoista kenties tehdä omia “fiksumpia” settejä. Kamalaa kun mä oon taas tylsä! Äh unohda kaikki äskeiset paasaukseni ja muista että lomalla saa ottaa iisimmin!!!! 😉

Loppuun vielä muutama ruokaan liittyvä meksikon englanti sana.

Vesi = voisi luulla että se on englanniksi water. EI se on Aqua!

Mukaan = itse lähtisin liikenteeseen sanalla take away. EI se on to go

DSC00544
Ja eikun syömään! Miksi muuten lomalla näyttää aina niin hirveälle 😀 Koko ajan tukka kiharalla ja hiki 😀
lindapaldanius

2 vastausta artikkeliin “Miten syöt järkevästi noutopöydässä”

  1. Itse painin tän asian kanssa päivittäin. Asun työpaikalla hotellilla, ilman keittiötä ja käytännössä kokoajan all inclusive. Onneksi uutuuden viehätyksestä jo päässyt eroon joten kaikkea ei aina tarvitse maistaa. 😀 mutta ei helppoa tällaiselle sokerihiirelle kävellä aina sen notkuvan kakkupöydän ohitse!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta