Miten rasvan avulla voi polttaa rasvaa?!?

I love fat!!!!!!

Kuka muu rakastaa rasvaa?

Rasva aiheuttaa usein (etenkin naisissa) vastaavanlaisia pelkotiloja kuin hiilihydraatit. Tämä on kuitenkin turhaa! Rasvoja ei kannata pelätä, niillä voi olla jopa rasvaa polttava vaikutus. Eli mitä ihmettä! Miten rasvaa syömällä, voi sulatta omaa vyötäröllä kelluvaa rasvaista vararengasta?

Rasva-aineenvaihdunta voidaan kiteyttää seuraavaan lauseeseen: “Mitä enemmän ruoassa on rasvaa sitä hitaammin se imeytyy”! Runsasrasvainen ateria saattaa viipyä mahalaukussa jopa 6 tuntia.

Rasvahappojen täydellinen hajoaminen vaatii hiilihydraatteja. Jos hiilihydraatteja ei ole riittävästi, muodostuu rasvojen hajoamistuotteina ketoaineita. Ja mitä ihmeitä nämä ketoaineet sitten ovat? Ketoaineet ovat rasvasta muodostuvia yhdisteitä. Ketoaineita muodostuu maksassa ja munuaisissa erityisesti silloin, kun hiilihydraatteja on niukasti saatavilla. Ketoaineet voivat suurina pitoisuuksina veressä olla terveydelle vaarallisia. Pitoisuuden kasvaessa veressä liian korkeaksi, veri happamoituu ja tuloksena on vaarallinen ketoasidoosi.

Mikäli maksa ei ole kunnossa, voi tämä heijastua vyötärölihavuutena. Rasva-aineenvaihdunnan häiriö, eli metabolisen oireyhtymän syynä voi olla triglyseridiarvojen kohoaminen. Triglyseridejä elimistö saa kahdella eri tavalla: ravinnosta ja valmistamalla niitä itse.

image

Rasvan saanti turvaa elimistölle välttämättömien rasvahappojen ja rasvaliukoisten vitamiinien saannin. Rasvaa tulisi löytyä n. 30 % päivän kokonaisenergiasta, kuitenkin vähintään 15-20 %.

 

Rasvoista löytyy hyviä ja huonoja vaihtoehtoja. Terveyden kannalta on väliä, suositko ruokavaliossasi pehmeitä vai kovia rasvoja. Runsaasti tyydyttyneitä (kovia) rasvahappoja sisältävä ruokavalio nostaa veren kolesterolipitoisuutta ja verenpainetta sekä heikentää elimistön sokeriaineenvaihduntaa, kun taas pehmeän, tyydyttymättömän rasvan vaikutukset ovat päinvastaiset.

Tyydyttyneet rasvat ovat olomuodoltaan kovia, esimerkiksi:

Kookosrasva

 

Tyydyttymättömät rasvat ovat olomuodoltaan pehmeitä, joita ovat mm.

Margariinit ja rasvainen kala (omega-3)

 

”Pehmeä, tyydyttymätön rasva on sydänystävällistä”, mutta…

Mutta miksi ihmeessä etenkin sali -piireissä suositaan esim. kookosöljyä, oliiviöljyä ja omega kolmea ja kuutta ? Painopisteellä kookosöljy, sehän on kova rasva!?!

 

Kookosöljy on kookospähkinän lihasta erotettua rasvaa, jonka terveellisyys jakaa mielipiteitä. Kookosöljy on 90% tyydyttynyttä rasvaa, mutta se on erittäin sydänystävällinen rasva. Rasvoissa kannattaa kiinnittää huomiota laatuun ja luonnollisuuteen, ei niiden kovuusasteeseen. “Ongelma rasvoja” ovat prosessoiduissa rasvat. Kookosöljyn sen sijaan on huomattu nostavan hyvää kolesterolia HDL:ää, joka suojelee sydän- ja verisuonitaudeilta.

Oliiviöljy on viljellyn öljypuun luumarjoista saatava pehmeä rasva.

Ekstra-neitsytoliiviöljy on korkealuokkaista oliiviöljyä, joka on puristettu oliiveista mekaanisesti ilman kemiallista käsittelyä.

Neitsytoliiviöljy on korkealuokkaista oliiviöljyä, joka on puristettu oliiveista mekaanisesti ilman kemiallista käsittelyä.

 

Omega-3-rasvahapot ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita tuottavat vain tietyt meriplanktonit, joita kalat syövät.

  • Omega-3 eli n-3, joita saa vain ravinnosta
  • Omega-6 eli n-6, joita saa vain ravinnosta
  • Omega-7 eli n-7, joita muodostuu elimistössä ja saa myös ravinnosta
  • Omega-9 eli n-9, joita muodostuu elimistössä ja saa myös ravinnosta

Tyydyttyneiden rasvahappojen ja transrasvahappojen osuus ihmisen kokonaisenergian saannista ei saisi olla yli 10 %.

 

HUOM!!!! Painonhallinnasta kiinnostuneen kannattaa kiinnittää huomiota rasvojen laatu! Eli dieetillä pitää syödä sekä rasvoja ja hiilihydraatteja. Hiilihydraatteja tarvitaan pilkkomaan rasvoja ja rasvojen lähteellä on väliä!

image

lindapaldanius

17 vastausta artikkeliin “Miten rasvan avulla voi polttaa rasvaa?!?”

  1. Heippuli!
    Kiva että joku kerrankin kirjoittaa tästä aiheesta selkeästi ja ymmärrettävästi, ja vielä siten, että on sitä omaa kokemustakin pohjalla.

  2. ”Omega-3-rasvahapot ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita tuottavat vain tietyt meriplanktonit, joita kalat syövät.”
    Ei pelkästään planktonit vaan myös kasvit tuottavat omega-3 rasvahappoja. Pellavansiemenistä ja saksanpähkinöistä löytyy omega kolmosia enemmän kuin yhdestäkään kalasta ja sisältävät enemmän sinkkiä ja magnesiumia.

  3. Mitä rasvoja on kananmunan keltuaisessa? Millaiset määrät hyviä päivässä 😀

    • Kananmunan keltuaisessa on kolesterolia, joka suurina annoksina voi pahaksi mm. sydän- ja verisuonitaudeista kärsiville. Keltuainen sisältää paljon hyviä pehmeitä rasvoja ja vain vähän kovaa rasvaa. Hyvä määrä riippuu päivän muista rasvoista.

  4. mitä mieltä kylmäpuristetusta rypsiöljystä ja hampunsiemenöljystä ja pellavansiemenöljystä(jossa korkein omega3pitoisuus öljyistä)? entäs pähkinät ja siemenet? syötkö niitä? uusi juttu tuo ketoaineiden muodostus vajaassa hiilarisaannissa.

    • Syön itse mainitsemistasi pähkinöitä. Kaikki varmasti ihan hyviä vaihtoehtoja. Rasvojen lähdettä kannattaa vaihdella.

  5. Eli siis söisitkö itse kylmäpuristettua kookosöljyä vai et?😄 Niin ristiriitaista tietoa siitä ollut liikkeellä ja juuri purkin ostaneena en tiedä tekeekö se enemmän hallaa kun hyvää etenkin kehittymiselle😄

  6. ”Rasvahappojen täydellinen hajoaminen vaatii hiilihydraatteja.”
    Mitähän ihmettä mahdat tällä tarkoittaa..?

    Mun käsittääkseni mm. sappisuolat emulgoivat rasvahapot, jonka jälkeen haimasta erittyvät lipaasi, kolesteroliesteraasi ja fosfolipaasi hajottavat ne. Hiilarit ei tähän liity mitenkään.

    En sano pahalla, mutta olis se toki kiva, että asioiden todenperäisyys tarkistetaan, ennen kun ne esitetään faktoina kaikelle kansalle.. :—D Oon tehnyt yliopistossa läksyni, tässä vähän opiskeltavaa sinnekin. Koetin laittaa selkokielelle:
    ——————
    Hiilihydraattien varastomuoto on glykogeeni. Varastot ovat pieniä; lihaksissa glykogeenia on noin 1 % lihaksen painosta, maksassa noin 6 %. Lihasten glykogeeni muodostuu lähes kokonaan verenkierrosta saatavasta glukoosista (eli sokerista, eli ”hiilarista”), ja se menee lihaksen energiaksi. Maksan glykogeeni toimii puolestaan glukoosin varastona, ja täältä glukoosi menee muun kropan käyttöön (hermosolut, aivot, jne). Paaston aikana maksa turvaa veren glukoosipitoisuudentason 12–18 tunniksi, eli verensokeri ei romahda, vaikket syö jatkuvasti.

    Paaston aikana maksa siis syöttää verenkiertoon tarvittavan määrän glukoosia: glukoosin uudismuodostus ja varastoglukoosin vapautumisen ovat aktiivisia.

    Kun maksan varastot ehtyvät, varastoglukoosin vapautuminen loppuu ja glukoosin tuotannosta vastaa vain maksassa tapahtuva glukoosin uudismuodostus. NYT: kaikki kudokset, jotka voivat hyödyntää vaihtoehtoista energialähdettä, käyttävät energianaan RASVAHAPPOJA. (TÄSTÄ SIIS seuraa ketoosi, kun rasvahapot hapettuvat ketoaineiksi. ) Hermosolut käyttävät energianlähteenään edelleen käytännössä yksinomaan glukoosia.

    Paastossa käy nyt siis seuraavaa: olemassa olevien RASVASOLUJEN LIPOLYYSI, eli hajoaminen aktivoituu, jolloin vapaat rasvahapot tuottavat suuren osan elimistön energiantarpeesta. Rasvahappojen β-oksidaation tuloksena ketoaineiden (asetoasetaatti, betahydroksibutyraatti ja asetoni) pitoisuus nousee. Myös proteolyysi (=elimistön proteiinien hajoaminen) aktivoituu, mikä tuottaa aineksia glukoneogeneesiin (elimistölle välttämättömän glukoosin uudelleenrakennus, koska veressä ei edelleenkään ole ruoasta saatua glukoosia, ja lihaksen ja maksan varastot ovat jo tyhjät). Ketoosissa muodostuvasta asetonista (tätä on mm. kynsilakanpoistoaineessa) johtuu ketoosille ominainen, pahanhajuinen hengitys.

    Paaston pitkittyessä luurankolihasten energiankäyttö liukuu rasvahappojen puolelle. Sydämen merkittävimpinä energialähteinä paastotilassa ovat rasvahappojen lisäksi myös ketoaineet, joita myös luurankolihas (eli vaikka haukkari) kykenee käyttämään.

    SITTEN taas, jos tilanne on päinvastainen, ja glukoosia saadaan ruoasta ylimäärin, varastoidaan se elimistöön (rasvana). Tämä siis edellyttää, että lihaksen ja maksan glukoosivarastot ovat täynnä.

    KETOASIDOOSI on terminä ihan ok kiva, mutta liittyy lähinnä DIABEETIKOIHIN. Ketoaineiden tuotanto maksassa (vapaista rasvahapoista) näet kiihtyy insuliinin puutteessa. Tämä tila voi siis johtua siitä, että diabeetikko ei ”hoida itseensä insuliinia.” Ketoaineet erittyvät verenkiertoon ja virtsaan. Runsaina määrinä ne aiheuttavat veren pH:n laskun ja ketoasidoosin eli happomyrkytyksen, joka hoitamattomana on hengenvaarallinen. Terveen ihmisen elimistö kuitenkin tuottaa insuliinia, eiks je? 😉

    AAMEN 😀

    • Onko sinulla oma blogi? Suosittelen harkitsemaan mutta, blogia kirjoittaessa joutuu miettimään mm. seuraavia asioita: laajuus, kohderyhmä ja aiheen ymmärrettävyys. Kiitos tarkennuksistasi. Fitfashionin osa lukioista on aika nuoria ja etenkin omat kirjoituksen ovat hyvin viihde painotteisia… Haluan korostaa että hiilihydraatteja pitää syödä, jotta elimistö toimii normaalisti.

    • Ei ole blogia, sehän vasta vetäisikin tällaisia mun kaltaisia pätijöitä puoleensa 😀 Yön tunteina lähti vähän lapasesta tuo teksti, pahoittelen..protskupostauksessa olikin jo enemmän pointtia. Ja kommentoin vaan, koska pidän blogistasi ja toivon, että pidät tasoa korkealla! Keep it up 🙂

    • Kommenttisi oli ihan asiallinen, enkä millään tavalla ottanut siitä nokkiini. Minusta on ihanaa että ihmiset jaksavat kommentoida ylipäätään!!!! Eli kiitos siitä <3

    • Joo, aina pitää muistaa kohtuus!!!! Asia kuin asia!

  7. Hej! Mua on aina ottanut kaaliin tää rasvojen vaarallsuudesta tootottaminen. Ei rasvaa, ei rasvaa! Se LIHOTTAA!! Mutta kukaan ei koskaan (myöskään ravitsemusammattilaiset) puhu sokerintai suolan liiasta käyttämisestä! Ja niiden terveyshaitoista. kauppajonossa joskus tekis mieli avata suu kun edellä oleva asakas, yleensä nainen, yllärinpylläri! joka on pyöreässä/tuhdissa kunnossa, lataa hihnalle: vähärasvainen sejase, vähemmän rasvaa sejase, rasvaton maito ymsyms, mutta samalla ostaa kokista, sokerisia leivonnaisia, meetwurstia, valkoista leipää, karkkia, jädee ymym. Ja sidukkaa, sipsejä, sekä kaiksta kamalinta RÖÖKII! Joskus joukkoon ihmekyllä sujahtaa jopa pari tompskua..Tekis mieli mainita ja kysyä, että mitä laihislehteä on taas tullut luettua?! Jättäis kaiken muun paitti tomaatit pos ja hakis oliivi/rypsiöljyä ja palan voita mieluummin ja laittais kunnon ravitsevaa ruokaa jossa terveellsiä rasvoja, mutta vain hieman suolaa ja vain aavistus sokeria joka sekin mieluten hunajasta. Mausteet ja yrtit mukaan lukien. Eli summasummarum: Mielestäni mieluummin kohtuudella hyviä rasvoja ja sokerit sekä valkoiset jauhot pannaan/hyvin vähäisiksi sekä suola minimin kanssa. Kerran vikossa karkkipäivä kaikille takasin! Joka 70 luvun lapsuudessani oli tapana. En halunnut saarnata tai tuottaa kelleen mielpahaa, mutta halusin vain tuoda oman mielipiteeni mukaan. Ihanaa ja tervettä syssyä kaikille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta