No voihan pussikeitto :D

Kesäjuomien yllättävät kalorit, näin karistat kesäkilot ja plaa plaa plaaaaa. Aina painonpudotuksen yhteydessä jauhetaan siitä kuinka onnistumisen takana on jokin “jippo” tai “juju”, mutta oikeasti painonpudotus on vain päästä kiinni. Ajatellaan vaikka jotain pussikeittodiettiä:

Markkinoilla on useita laihdutusvalmisteita, mm. Nutrifast, Nutrilett, Modifast, Dietta Mini ja Allevo ja nyt en missään nimessä halua dissata tai paneutua minkään tietyn valmistajan pusseihin.

Joka tapauksessa laihdutusvalmisteiden päiväannoksissa on vain niukasti energiaa, mutta ne sisältävät “lääketehtaiden kehittämiä kliinisiä ravintovalmisteita” 😀 Eli siis kaikki tarvittavat proteiinit, rasvahapot, vitamiinit ja kivennäisaineet. Sori, jotenkin näistä valmistajien lupauksista tulee mieleen ostosteevee, siis oikeesti; “lääketehtaan kehittämä kliininen ravintovalmiste”. :DDDDDD Päiväannoksen sisältämä energiamäärä jää yleensä alle 800 kcal. Ainoana ravintona laihdutusvalmisteita saa käyttää enintään 1-2 viikkoa.

Vitsit sikseen, eli ajatellaan tilannetta jossa valmentajani löisi minulle keittopussit käteen ja sanoisi että eläppä Linda näillä pusseilla 1-2 viikkoa. By the way, sun päivän makrot on nyt huimat 800 kcal ja esimerkiksi tästä perinteisestä kaalikeitosta löytyy seuraavaa:

Herneproteiinivalmiste, maitoproteiinivalmiste, juustojauhe, aromit (kerma, kantarelli, savu, herkkusieni, juusto, voi), mausteet (mustapippuri, kurkuma, sipuli, persilja), kasviöljy (rypsi), kaurakuitu, paakkuuntumisenestoaine (piidioksidi), maltodekstriini (maissi), ortofosforihapon kaliumsuolat, hiivauute, väri (titaanidioksidi), kalsiumkarbonaatti, sakeuttamisaine (ksantaanikumi), sakkaroosi, L-leusiini, magnesiumoksidi, L-karnitiinitartraatti, L-lysiinihydrokloridi, natriumkloridi, paprikauute, L-askorbiinihappo, ferrofumaraatti, DL-alfa-tokoferyyliasetaatti, nikotiiniamidi, sinkkioksidi, kupariglukonaatti, mangaanisulfaatti, natriumselenaatti, kalsiumpantotenaatti, kolekalsiferolivalmiste, beetakaroteeni, pyridoksiinihydrokloridi, tiamiinimononitraatti, riboflaviini, syanokobalamiinivalmiste, fyllokinoni, natriummolybdaatti, kromikloridi, pteroyylimonoglutamiinihappo, kaliumjodidi, D-Biotiini.  Mut hei, ei hätää tää on gluteeniton! 😀

Siis eikö kaalikeittoa tehdäkään tyyliin: kaalista, vedestä, suolasta, jauheliha, sipulista ja keittojuureksista? Eiku, ainiin “lääketehtaiden kliinisesti kehittämä ravintovalmiste”.

Voin kertoa että itse en selviäisi moisesta näännytyksestä edes viikkoa, vaikka olen kokenut laihduttaja 😉 Kisadieetit eivät ole lapsille ja niiden kanssa henkinen hyvinvointi korostuu. Itsekin joudun aika ajoin pysähtymään ja miettimään ihan tosissani onko kaikki hyvin. Kiukuttaako? Mitä asialle voisi tehdä, jotta ei tarvitse kiukutella. Toisaalta ystävääni lainatakseni: “Viha menee hukkaan, jos sitä ei saa purkaa johonkin” 😀 Eli terveiden tunteiden kuten vihan ja kiukun, oikea kanavointi on myös merkki henkisestä hyvinvoinnista.

image
Hei! Minä olen Linda ja olen kokenut laihduttaja 😀

Onnistuneen painonpudotuksen tärkeimmät avaimet ovat asenne, motivaatio ja ehkä ihan vähän järki. Eli kaikki nämä tekijät asuvat siellä oman pienen tai vähän isomman pään sisällä. On totta että joku on onnistunut pudottamaan huimia määriä elopainoaan pussikeittojen avulla, mutta epäilen että hänen asenteensa ei ole vastaava, kuin omani: “moderni keskitysleiri”.

image

P.s En ihan oikeasti halua tässä postauksessa hyökätä pussikeittojen kimppuun, olisin voinut valita ihan minkä muun tahansa esim. 5+2 dieetin, mutta pussikeitosta löytyy vain niin kivasti infoa. Rehellistä touhua siis 😉

 

lindapaldanius

6 vastausta artikkeliin “No voihan pussikeitto :D”

  1. Nyt on kyllä pakko sen verran puuttua, vaikka perusasia kirjoituksessa todella hyvää onkin. Vaikka ravitsemuksesta vain pinnallisesti tietävän ihmisen korvaan tuo kirjoittamasi ainesosalista saattaakin hurjalta kuulostaa, mikään tuossa ei ole sellaista, mitä et saisi ihan tavallista, puhdasta ruokaa syödessäsi. Nuo ovat vitamiineja, hivenaineita, aminohappoja jne. – vain tieteellisillä nimillään lueteltuina. Hieman aina itseäni jaksaa huvittaa, kun näistä vaahdotaan: joko e-koodeista, jotka tappavat meidät kaikki, tai samoista aineista tieteellisillä nimillään, jotka ovat suorastaan paholaisen keksintöä, vaikka tosiasiassa täysin luonnollisia yhdisteitä olisivatkin. Ja etenkin fitnessblogeissa, joiden kirjoittajista valtaosa kuitenkin käyttää proteiinijauheita, palkkareita, treenibuustereita, vitamiinipillereitä, luontaistuotteita jne. Ihan samaa kamaa ja ihan yhtä hurjan kuuloista, jos ne ainesosat sieltä purkkien kyljestä kirjoitat mustaa valkoiselle. Itseasiassa monesti paljon, paljon keinotekoisempaa kuin esim. pussikeitot tai valmisruoat.

    Toki pussikeitot sopivat omasta mielestäni vain todelliseen ”hätätapaukseen” eli lääkärin valvonnassa, jos esim. reilusti ylipainoisen pitää saada nopeasti painoa alas jotakuinkin terveellisesti ennen leikkausta tms. Tällöin pussikeittojen avulla taataan ainakin minimisaanti kaikesta välttämättömästä – tämän toteutus tavallisella ruoalla ja pienillä kaloreilla olisi lähes mahdotonta. Muissa tilanteissa terveellinen perusruoka ilman turhia muotikikkailuja on aina mielestäni paras vaihtoehto.

    • Kyllä totta, mutta itse suosittelen silti ihan oikeaa ruokaa 🙂

  2. HYVÄ TUULI! -eat clean -shittiä ja sitten on tusina erilaista purkkia ja purnukkaa, on jauhoa ja pilleriä ties mitä hyödytöntä kamaa. Katsoin vasta ”juoksukuolemat” -dokkarin, jossa oli ettei mistään muusta kuin Kreatiinin käytöstä ole todettu olevan hyötyä.. ja olen kyllä kuullut tämän väittämän ennenkin.

    ”Hieman aina itseäni jaksaa huvittaa, kun näistä vaahdotaan: joko e-koodeista, jotka tappavat meidät kaikki, tai samoista aineista tieteellisillä nimillään, jotka ovat suorastaan paholaisen keksintöä, vaikka tosiasiassa täysin luonnollisia yhdisteitä olisivatkin. Ja etenkin fitnessblogeissa, joiden kirjoittajista valtaosa kuitenkin käyttää proteiinijauheita, palkkareita, treenibuustereita, vitamiinipillereitä, luontaistuotteita jne. Ihan samaa kamaa ja ihan yhtä hurjan kuuloista, jos ne ainesosat sieltä purkkien kyljestä kirjoitat mustaa valkoiselle.”

    • En halua puuttua tälläiseen keskusteluun ollenkaan. Halusin vain sanoa että oli dieetti mikä vain, onnistuminen on omasta itsestään kiinni 🙂

  3. Moii! 🙂 En mäkää haluu tohon pussikeittoasiaan sen enempää takertua, mut takerrun tohon kiukun oikeanlaiseen kanavointiin tässä tapauksessa dieetin aikana.

    Oon aikuisiällä (nyt 25) käyny salilla vähän kausittaisesti, mut nyt muutaman kuukauden tavoitteellisesti. Tilanne sillee et lihasta haluun lisää ja viitisen kiloo rasvaa pois. Kokeilin viikon verran vähempikalorista ruokavalioo ja vikana päivänä pääs helvetti irti. Asun poikaystävän kanssa, joka on aika asiantuntija salihommissa ja diettaamisessa ja noin, mutta oisin niin tarvinu jonku asiamomaisen naisen ymmärtämään mua heikolla hetkellä.. Ja ku en yhtää osannu arvata kui rankkaa se on ja mite voi hajoilla niii myös joku diettaamisen aa-kerho ois ollu paikallaan et voi fiiliksii, kokemuksii ja neuvoja jakaa.

    Sulla oli pariki asiaanosuvaa tekstiä aiemmin täällä, mitkä autto _paljon_ heikolla hetkellä ja ymmärtään omia fiiliksiä! 🙂

  4. Tuli tästä mieleen vanha hostäitini jenkeistä, jolla löyty kopallinen näitä nutridiet keittopusseja 😀 Facesta saa aina lukee minkälainen laihdutuskuuri sillä millonkin on menossa, jos ois vaan kehdannut oisin vähän neuvonut miten pääsis helpommalla läskistä eroon:D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta