Kisapaino mietityttää

Fitness kilpailijan dieetti on omalla tavallaan suhteellisen raadollinen. Tarkoituksena on saavuttaa jokin tietty kunto ja sitä kautta jokin tietty paino, ”pahimmassa” tapauksessa vain yhden päivän ajaksi. Oma kilpailukokemukseni on vähäistä ja rajoittuu näihin kahteen dieettiin joita olen tänä vuonna vetänyt. Havahduin eilen hauskaan ajatukseen että olen tänä vuonna yhteensä n. 10 kuukautta dieetillä. Nyt noheva laskee että hetkonen, ei pidä paikkaansa. Keväällä olit kisadieetillä 14 viikkoa ja nyt 8, eli yhteensä 22 viikkoa (n.5 kk). Joo mutta ne kisojen jälkeiset reverse dieetit mukaan laskettuna. 10 kuukautta kuulostaa aika pitkältä ajalta ja näiden dieetti viikkojen tulokset puntaroidaan kahtena päivänä. AIka hurjalta se kuulosta myös omaan korvaan. Mikä parasta, jos selvität tiesi voittajaksi, saat jatkaa dieettiä. JES!

Kevät 2014 "revitty laku"
Kevät 2014 ”revitty laku”

10 kk ja kaksi kisapäivää… Pahintahan on se että esim. keväällä alkukarsinta suoritettiin vasta kulttuuritalolla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että osa kilpailijoista oli lavalla vain kaksi minuuttia ja ne kisat oli sit siinä. Aika sairasta eikö?

Aina kaikki ei kuitenkaan mene niin kuin on suunniteltu. Valitettavasti osa kilpailijoista joutuu jättämään dieetin kesken ja siirtämään omia kilpailu tavoitteitaan. Fitness kisaajat eivät todellakaan ole mitään ilkeitä käärmeitä jotka juhlivat toisen ”epäonnistumisella”. Ei suinkaan ole tarkoitus että lavalla seisoo vieressä yksi huonokuntoinen kilpasisko ja hänen peittoaminen olisi jotenkin hienoa. Ei se määrä vaan laatu! Itse olen ainakin huomannut etenkin tällä dieetillä, että monien kisaajien kanssa on tullut pidettyä hyvää yhteishenkeä yllä. Samat ajatukset ja tavoitteet yhdistävät.

Oli se sijoitus sitten mikä tahansa, on pelkkä lavalle pääsy upea suoritus! Sinne pääsy ei ole mikään yhden yön tulos, vaan jokainen mies ja nainen on painanut duunia niska limassa. Dieetin keskeyttäminen on äärimmäisen rohkea ja välillä myös super järkevä päätös. Omasta mielestäni kaikki fitness lajit ovat kaukana terveellisestä, mutta kehoa täytyy kuunnella myös ns. terveen rajojen ulkopuolella. Ne joilla dieetti on jäänyt kesken on todennäköisesti vain siirtynyt. Tilaisuus näyttää kovempaakin kovempi kunto tulee heti seuraavana vuonna. Mielestäni huonolla kunnolla on turha lähteä pahoittamaan omaa mieltään muiden arvostelevien katseiden alle.

Osa on sitä mieltä että lavalle kannattaa nousta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Lava kokemusta hankkimaan vaan 😉 Mutta hei, onko asia oikeasti näin? Poltella dieetillä kovalla työllä hankittuja lihoja ja pysäyttää tai ainakin hidastaa omaa fysiikan kehittymistä ylimääräisillä dieeteillä. Palkintona kaksi minuuttia lavaesiintymistä. On siinä kokemusta kerrakseen. Mukava motivaatio treeneihin 😀

Mitä siihen omaan kuntoon tulee, on taas pikku paniikki päällä. Ei ole olemassa mitään sellaista oikeaa painoa, joka pitäisi Lahteen saavuttaa. Kuntoa täytyy arvioida sen edistymisen mukaan ei vaa’an. Kevään kisoissa kisapäivän paino oli tarkalleen 50,6 kg. Silloin kunto oli liian revitty. Lahteen haen täydempää lookkia. Alustavasti olen ajatellut 52 kg? Mutta jotenkin on sellainen fiilis että jää löysäksi jos pudotan painoa vielä yhden kilon. Niin vahän!! Toisaalta kilo tässä kropassa on aika paljon 🙂 Jännityksellä odotan tulevia viikkoja…. 🙂

Loppuun vielä pieni kunto check. Pitäisi jotenkin saada omaan päähän taottua se, että lihasta on tullut ja sitä kautta myös painavampi kroppa voi näyttää paremmalta kuin se kevyempi, kisoja silmällä pitäen 😉

Yläpuolella kevät 2014 ja alapuolella syksy 2014
Yläpuolella kevät 2014 ja alapuolella syksy 2014

 

Super tsemit kaikille omiin projekteihin! Näistä synkistä ajatuksista huolimatta oma projekti jatkuu hymyssä suin 🙂

FitFashion

3 vastausta artikkeliin “Kisapaino mietityttää”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta